Jag behöver anställa en
ny medarbetare. Det känns både roligt och skönt eftersom vi har märkt
av att vi varit en person för lite på kontoret det sista halvåret.
Så
efter att ha lagt ut en fokuserad och relativt detaljerad platsannons
före påsk börjar det nu bli dags att gå igenom ansökningarna. Och det
har blivit en rejäl hög minsann. Jag började sortera igår. Det tar tid!
Jag har hittat en tillfredsställande del med CV som nu ligger
utsorterade och väntar på mer djuplodande genomgång, men har också varit
tvungen att gå igenom alldeles för många ansökningar som inte håller
måttet. Det är en sak att få ansökningar där erfarenheten är långt ifrån
det jag söker (man måste ju ta chansen), men jag tycker faktiskt att det är lite trist att se hur få lägger ner tid på att anpassa
ansökan och CV:et till det jobb de söker.
Jag trodde nog att jag skulle se
fler professionella motivationsbrev än vad jag gjort. Ett av råden jag
fick när jag gick hos en jobbcoach var att alltid, alltid lägga ner
mycket tid och möda på att sälja sig själv till det företag eller
organisation man söker jobb hos. Att låta motiverad inför det
ämnesområde detta företag jobbar inom och kunna bevisa att man har gjort
och kan göra det som jobbannonsen beskriver genom att ge konkreta
exempel. Och sist, men inte minst, att använda ett bra språk och kunna
stava. Om det är något jag har svårt med så är det just stavfel...
Speciellt när jag söker någon som måste kunna skriva på perfekt
engelska.
Det
är onekligen intressant att handskas med jobbansökningar från ett helt
annat perspektiv än det jag är van vid. Att förbereda en
anställningsintervju där jag ska ställa alla de frågor jag annars har varit
mer van vid att svara på. Det får mig att inse att det inte är så lätt
som man kanske tror.. Och att det är jätteviktigt att förbereda sig väl också på denna sidan skrivbordet.
Vi måste få in rätt person i teamet och det är nu upp till mig att hitta honom/henne. Kan nog bli både en spännande och lärorik process...
1 kommentar:
Lycka till, du hittar säkert en bra medarbetare.Det är inte lätt att sitta på andra sida skrivbordet det är en ny erfarenhet.Nyttigt eller hur?
Kram
Skicka en kommentar