I
förra veckan spenderade jag en timme med att försöka boka om en
tågbiljett som utlovats vara ”ombokningsbar” från Karlstad till Borås.
Naiv som jag var började jag med att gå in på stationen i Karlstad för
att prata med någon i biljettkassan (jag ville boka om till ett tåg som gick
om en timme). Fast den var ju stängd. Som tur var fanns ju
biljettautomaterna och där skulle det ju gå lätt att boka om. Trodde
jag.. Det visar sig att det enda man kan göra där är att antingen köpa
en biljett eller hämta ut en biljett, absolut inte göra något så
avancerat som att boka om en biljett..
Försöker
iallafall komma in i systemet som efter ett tag hänvisar till SJ:s
kundtjänst på telefon. När jag ringer dit har jag nummer 27. Då stegar jag in på Pressbyrån. ”Vi kan boka om biljetter”
blir svaret, ”men endast om du bokat dem hos oss. Kolla på Resia”. Jag
kollar på Resia och får samma svar med tillägget ”har du köpt biljetten
på SJ??” som om det skulle ha varit ett ovanligt konstigt tillvägagångssätt. ”Jag kan hjälpa dig med att köpa en helt ny
biljett” säger damen på Resia och lyser upp. ”Eh, tack, men nej tack,
jag bokade och betalade för en ombokningsbar biljett av den anledningen att jag kanske skulle behöva BOKA OM DEN”....
Jag
har dock fortfarande hängt kvar på SJ:s kundtjänst via min kollega.
Efter en halvtimme i luren har vi inte kommit någonstans. Till slut får
jag tag i den schyssta konduktören på tåget som informerar mig om att "
hans syn nog är lite dålig så han kommer nog inte att se om biljetten är
för idag eller imorgon”. Tack och lov för det! Väl nere för byte i
Göteborg visar det sig att min ursprungsbiljett var en tåganslutning
till Borås och att det absolut inte går att byta ut den mot buss. ”Du
får köpa en ny biljett” säger tjejen i den kundkassa som faktiskt visar
sig vara öppen på Göteborgs Central, ”men köper du den här måste jag
lägga till en service-avgift på 30 kronor”.
Vid
det här laget är jag inte på bästa humör, men tänker att det kanske
inte är så schysst att skällla ut just denna tjej eller ifrågasätta vad i
hela fridens namn SJ skulle definiera som SERVICE eftersom jag letat
efter just detta hela eftermiddagen. Det är ju trots allt inte så att det är billigt att resa tåg i Sverige...
Ikväll
tänkte jag dock att nu jädrar ska jag skicka ett skarpt och irriterat
mail till SJ:s internetkundservice. Så jag googlar SJ Kundservice,
klickar på länken och får upp följande meddelande:”This page can’ be
displayed”.
Jag menar, ALLVARLIGT talat! Nu har jag tappat orken och är glad jag slipper tampas med SJ igen på ett tag....
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar