söndag 7 december 2008

Legoland

Idag har jag och Oskar softat på hemmaplan. Förutom en tur till lekplatsen för att gunga lite så har vi hållit oss hemma och läst böcker (jag), dragit ut Lars alla hoelländska böcker ut bokhyllan (Oskar), druckit kaffe (jag), försökt dricka kaffe (Oskar), hängt tvätt (jag), dragit ned tvätt och lekt tittut bakom handdukarna (Oskar), försökt hålla liiiite ordning ibland havet av leksaker i kök och vardagsrum (jag), spridit ut alla femtioelva legobitarna över hela golvet samt lekt "pang i bygget med pussel, träklossar, konservburkar och annat tillgängligt (Oskar).....

Alltså, en helt vanlig dag med en aktiv ettåring.. Det kommer väl att bli ännu mer att hålla reda på när Oskar springer runt i lägenheten och till följd kommer att kunna "omfördela" (tack Anna-Lena och Sophie för det användbara uttrycket) ännu fler saker än idag. Även om han älskar alla sina klossleksaker så är det ett jädra jobb att hålla reda på alla delar och det är en tidsfråga innan han omfördelar så effektivt att hälften försvinner för gott.

Nu är det dags att tända andra ljuset i vår adventskrans, värma på lite blåbärsglögg och koppla av med en bok Jag har precis läst ut 'Låt den rätte komma in" (bra fast ganska våldsam på sina hall) och ska nu börja på "Body surfing" av Anita Shreve. Den verkar inte ha några sorgliga drag och det passar bra eftersom jag efter Oskars födelse har blivit oerhört känslig för sådant och att läsa en bok där ett barn far illa eller någon dör är helt otänkbart för tillfället eftersom jag blir helt försstörd och måste gå in och kolla att Oskar andas och mår bra stup i kvarten.. Går sådant över eller kommer man att förbli såhär nu när man har barn? Jobbigt isåfall...Tur att jag redan läst "My sister's keeper" (syster donerar benmärg till dödssjuk lillasyster) och biografin "Living on the seabed" (kvinna förlorar först man och sedan dotter i leukemi), båda väldigt bra böcker, men inga jag skulle må bra av att läsa just nu.....

Glad andra advent på er allihop!

Inga kommentarer: