söndag 1 februari 2009

Eiskalt!!

Brrr, idag har det varit riktigt otrevligt kallt ute. Det är alltid skönt att komma ut på en lång söndagspromenad, men idag var det på gränsen till att bara vara obehagligt med en otäck nordanvind och en temperatur runt nollstrecket. Den ende som inte påverkades av kylan var Oskar som var väl inpackad i sin "Michelingubbe" overall. Idag var första dagen vi lyckades övertyga honom om att det faktiskt går att ta några steg också utomhus iklädd skor. Vid tidigare försök har han stått som en stenstod i ett par minuter innan han kollapsat i en hög och sedan vägrat ens stå på benen, men idag var det tydligen mindre skrämmande och han gick stolt flera meter.....
Mer tulpaner och mer chokladtårta inköptes också åa promenaden och sedan blev det bok- och tidningsläsande hemma i laminostolarna (det är väl lite pensionärsvarning på att göra exakt samma saker två söndagar i rad, men det kändes inte speciellt lockande att sticka iväg någon annanstans med bilen med tanke på den arktiska kylan). Igår var vi däremot iväg och träffade kompisar med fyra killar i åldrarna fyra månader till sex år. Snacka om full rulle! Och vi som tycker det kan vara slitigt nog med bara ett barn plus hund. Där ligger man i lä helt klart....

Annat som ligger i lä är storstädning som jag ser Anna-Lena fått upp ögonen för på The Bookpond http://www.thebookpond.se/ . Efter värsta mjölbaggsattacken i skafferiet kliar det tydligen i husmorsfingrarna så jag antar att efter att ett noga uträknat städschema utvecklats (i excel så klart) sa dras nog Kurt in i värsta städyran nästa helg... Kom gärna hit ner när du är färdig för här har det inte storstädats på några plan på bra länge! Senast det blev någon typ av storstädning gjord här var förra juli då min snälla pappa både putsade alla fönster och städade av lorten ovanpå köksskåpen och jag har en känsla av att även om det ibland också kliar i mina gamla hemtjänststädfingrar (jag säger bara grönsåpa, grönsåpa och grönsåpa, man behöver faktiskt inte mycket mer än det) så dröjer det nog innan det blir mer än vanlig veckostädning genomförd här. Det räcker gott att behöva dammsuga varannan dag pga av Zora drar in så mycket sand och fäller tillräckligt så mycket hår att man snubblar på hårbollarna. Och jag som avskyr att dammsuga......

Inga kommentarer: