lördag 29 mars 2014

Sommaren i mars fortsätter

Det blir mycket inlägg med tema väder här. Och för ovanlighetens skull beror det på att vädret är så otroligt fint. Och varmt. Idag har vi åter igen gått runt i shorts och linne i trädgården och förundrat oss över att det faktiskt bara är mars. Helt underbart både för kropp och själ. Fint väder när man är ledig får alltid mig på bra humör!

Idag tog vi oss till plantskolan. Jag var trött på den skruttiga ljungen som fanns i krukor när vi flyttade in och idag drog jag upp allihop (eller rättare sagt så delegerade jag åt min assistent att dra upp dem för mig). Istället köpte jag en massa lavendelplantor som jag vet trivs härnere och som förhoppningsvis ger mig semesterkänsla även hemma i trädgården. Förutom lavendel köpte jag två gula buskrosor (ytterligare ett oslagbart tips om man bor i ett bra klimat för de växer så det knakar), en blå klematis, förgätmigej, lite nya kryddväxter och lite annat smått och gott. Nu hoppas jag bara att de förbaskade mördarsniglarna håller sig undan...

Om vädret har varit bra och soligt har humöret på barnen varit mer blandat. Av någon anledning så retar sig barnen på varandra konstant just nu och det bråkas mycket mer än tidigare. Och gud vad man blir trött på det eviga "mamma, Nina sa att... mamma, Oskar tog min leksak... mamma, Nina nyps... mamma....Oskar, slåss". Dessutom så har Nina hamnat i en fas (och jag kallar det fas som man gör när man desperat väntar på att beteendet ska gå över) där den minsta lilla motgång blir oöverkomlig, tårarna sprutar för minsta lilla och det gnälls sjuttioelva gånger om dagen. Det är svårt att hitta tålamodet med det när det upprepas i ett... Drama queen är bara förnamnet på Nina just nu. Fast det ska tilläggas att hon har varit trött och hängig sedan Lanzarote med en envis förkylning och hosta som inte försvinner så humöret är nog inte på topp alla gånger av den anledningen.

Just nu tycker jag dock ärligt talat att det är väldigt skönt att barnen är på väg i säng så att det blir lite lugn och ro hemma. Imorrn spenderar vi dagen med kompisar och deras barn tack och lov så då blir det nog roligare för alla inblandade...
En fredag vid våffelbilen då alla håller sams....
På plantskolan då jag lätt kunna köpa tre gånger så mycket som jag gjorde om jag haft en större trädgård.
Här är ett utval av det som kom med hem.
Det här är Oskars inköpslista inför middagen...
...som bestod av årets första BBQ som kunde åtnjutas ute i solen.
Här lyckas faktiskt barnen leka ihop utan att bli irriterade i säkert en kvart...

2 kommentarer:

Gunilla sa...

Underbart med blommande magnolior.Sommaren kom otroligt tidigt till er i år härligt.Här har vi också fint väder.
Fina plantor du har köpt, roligt att du också har ärvt din morfars gröna fingrar.Oskar är riktigt duktig på att skriva.
Kram

Mrs Book Pond sa...

Här är det mycket försiktig vår. I gengäld grillar vi året om ;)

Jag kanske borde anlita dig som trädgårdskonsult! Nu har jag i alla fall placerat ut mitt livs första odlingslådor. Vad jag ska göra sen är fullkomligt oklart för mig, men jag får väl experimentera ;)