onsdag 16 april 2014

Tågresande i Sverige

I förra veckan spenderade jag en timme med att försöka boka om en tågbiljett som utlovats vara ”ombokningsbar” från Karlstad till Borås. Naiv som jag var började jag med att gå in på stationen i Karlstad för att prata med någon i biljettkassan (jag ville boka om till ett tåg som gick om en timme). Fast den var ju stängd. Som tur var fanns ju biljettautomaterna och där skulle det ju gå lätt att boka om. Trodde jag.. Det visar sig att det enda man kan göra där är att antingen köpa en biljett eller hämta ut en biljett, absolut inte göra något så avancerat som att boka om en biljett..
 
Försöker iallafall komma in i systemet som efter ett tag hänvisar till SJ:s kundtjänst på telefon. När jag ringer dit har jag nummer 27.  Då stegar jag in på Pressbyrån. ”Vi kan boka om biljetter” blir svaret, ”men endast om du bokat dem hos oss. Kolla på Resia”. Jag kollar på Resia och får samma svar med tillägget ”har du köpt biljetten på SJ??” som om det skulle ha varit ett ovanligt konstigt tillvägagångssätt. ”Jag kan hjälpa dig med att köpa en helt ny biljett” säger damen på Resia och lyser upp. ”Eh, tack, men nej tack, jag bokade och betalade för en ombokningsbar biljett av den anledningen att jag kanske skulle behöva BOKA OM DEN”....
 
Jag har dock fortfarande hängt kvar på SJ:s kundtjänst via min kollega. Efter en halvtimme i luren har vi inte kommit någonstans. Till slut får jag tag i den schyssta konduktören på tåget som informerar mig om att " hans syn nog är lite dålig så han kommer nog inte att se om biljetten är för idag eller imorgon”. Tack och lov för det! Väl nere för byte i Göteborg visar det sig att min ursprungsbiljett var en tåganslutning till Borås och att det absolut inte går att byta ut den mot buss. ”Du får köpa en ny biljett” säger tjejen i den kundkassa som faktiskt visar sig vara öppen på Göteborgs Central, ”men köper du den här måste jag lägga till en service-avgift på 30 kronor”.
 
Vid det här laget är jag inte på bästa humör, men tänker att det kanske inte är så schysst att skällla ut just denna tjej eller ifrågasätta vad i hela fridens namn SJ skulle definiera som SERVICE eftersom jag letat efter just detta hela eftermiddagen. Det är ju trots allt inte så att det är billigt att resa tåg i Sverige...
 
Ikväll tänkte jag dock att nu jädrar ska jag skicka ett skarpt och irriterat mail till SJ:s internetkundservice. Så jag googlar SJ Kundservice, klickar på länken och får upp följande meddelande:”This page can’ be displayed”.
 
Jag menar, ALLVARLIGT talat! Nu har jag tappat orken och är glad jag slipper tampas med SJ igen på ett tag....

Inga kommentarer: