måndag 10 januari 2011

Semester..och mer semester

Tillbaka i Bryssel möts vi av ösregn och gråa skyar. Så försvann den vinterkänslan snabbt. Dock skiner solen idag och efter en lyckad rea-shoppingtur igår som resulterade i nya snygga italienska stövlar (med rean precis överkomligt dyra;))och ny fräsch parfym så känns det helt okej att vara tillbaka:).

Nu gäller uppackning, tvätt och sedan mer packning inför torsdagens resa till Gran Canaria. Denna gången med lite lättare packning;). Det ska bli underbart skönt även om man ju nu inser att semester numera inte är det samma som vila och avkoppling (nej, jag har fortfarande inte läst ut min bok som påbörjades i torpet). Lugnt och skönt, fasta rutiner och barn som är hyfsat halvfriska, det är sådant man får njuta av när man är hemma i vardagen.

På semestern blir det andra bullar. Och det är helt okej, men med en livlig och viljestark (och just nu väldigt mammig) 16-månaders tjej och en envis, bitvis väldigt trotsig och nyfiken treåring som fortfarande inte kan koncentrera sig på mycket i perioder längre än några minuter lär det inte bli mycket latande i solstolar för oss. Jag tyckte att det var ganska fullt upp när vi hade Oskar med oss på Gran Canaria som ettåring, men nu som tvåbarnsförälder kan jag se tillbaka på den tiden och förundra mig över att jag tyckte vi hade mycket att göra då. Men, vi har ju mormor och morfar med oss bland solstolarna så det blir nog lite avkoppling då och då iallafall!

Numera känns det som världens lyx att bara ha ett barn att ta hand om i taget. Inte för att det på något sätt är svårare i sig att ha två barn. Tvärtom är det ju, som jag sagt tidigare, för det mesta bara dubbelt så roligt och allt fungerar ungefär likadant som med ett barn för det är ju inga nya färdigheter man måste lära sig direkt. Med undantaget av att allt blir intensivare och numera sker i treminuterspass kanske?....

Med ett barn tyckte jag man hade ganska mycket tid över på dagtid ändå, men det kan jag ärligt talat inte säga att jag tycker mig ha nu med två. Om inte något av barnen är i skolan eller på dagis vill säga:). Dessutom har jag märkt att även när jag har tid över bara för mig så har jag sällan ro till att bara koppla av och göra ingenting. När jag inte har en lista med saker att bocka av blir jag okoncentrerad, rastlös och har svårt att bara vara. Hur kommer man tillrätta med det?

Nu sover Nina och det är dags för en kaffepaus. Och att bocka av några saker på listan kanske;).

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vi får se fram mot en härlig solsemester.Inga mer sjukdomar utan påfyllning av solenergi som gör susen.Vi skall se till att du får några timmar ensam i solstolen och boken slutläst.Håller själv på att packa,det är alltid lika svårt att välja vad man skall ha med sig. Vi ses på torsdag ha en trevlig resa.

Puss på er!
Mamma ( mormor)

Kattis sa...

Tack mamma, ni aer baest:).

Ska bli underbart att komma till solen!

Anna sa...

Det låter härligt! Skönt att lämna regn och kyla för ett slag. Ni kommer säkert gå en toppen vecka. Ni får gå på jakt efter lekplatser. :) Vi såg till att hitta en bra i Mexico. Så lockar det säkert att få plaska i vattnet. Kramar från oss!

Kattis sa...

Tack:), ska bli så skönt att komma iväg nu även om det kännns som om man inte gjort annat än packat upp och packat ner den sista tiden..

Så synd att vi inte hann träffas igen innan vi åkte tillbaka. Det blev så stressigt i torsdags tyvärr. Jag glömde ju lämna julklapparna! De står i en kasse hemma på Dragspelsgatan..

Kram!