söndag 31 juli 2011

Gammal och ung i torpet

Vi har nu varit nästan två veckor i torpet och den där härliga semesterlunken har börjat göra sig gällande. Det tar alltid tid att koppla av ordentligt för mig innan jag känner att jag har semester på riktigt, men nu tror jag att jag har hittat den rätta semesterkänslan. Kombinationen fint besök och fint väder gör också sitt till såklart.

Jag älskar svensk sommar när man har schysst väder och jag älskar att ha familj och vänner på besök på landet så denna veckan har haft flera guldkanter. Den enda nackdel jag kan komma på är att vi inte tagit oss an skrapandet och målandet av friggeboden ännu, men lite ska vi väl hinna med innan det är dags för vår weekendresa till Stockholm nästa vecka;).

Min farmor var uppe och plockade hallon hos oss i torsdags. Hon har kommit upp varje sommar och det känns alltid lika roligt att hon är såpass pigg som 97-åring att hon både vill och orkar komma hit upp och hälsa på.Farmor tar igen sig medans jag plockar lite hallon hon kan få med sig hem.Nina för ovanlighetens skull uppklädd i rosa volang- och brodyrklänning.
...Som snart åkte av när det var dags för bad i trädgårdsduschen. Här mannekängar hon istället ettt par virkade badbyxor som farmor gjorde till mig när jag var i samma ålder.
Oskar nöjde sig inte förrän han var alldeles blå om läpparna. Vattnet kommer från den egna brunnen och det är verkligen riktigt kallt!

I helgen var det dags för mer roligt besök. Unga fröken Löf hade beslutat fira sin ettårsdag i Eggvena metropol och vi kände oss naturligtvis hedrade. Trots domedagsprofetior om förutspått regn, regn och mer regn från Malmögänget så har vi haft riktigt fint och soligt väder. Det är så skönt att kunna bo mer eller mindre utomhus hela dagarna och det är alltid roligt att se hur kul alla ungarna har ihop. Födelsedagsbarnet har ju redan börjat gå så kunde hänga med på en del aktiviter med de äldre barnen, men var annars rätt nöjd med att plocka och äta smågrus;).Såhär fint dekorerade jag, Sophie och Oskar födelsedagstårtan. Jenny lät sig väl smaka:).Fredagens huvudperson. Här softandes i gröngräset.Och här i bustagen medans Nina är fullt upptagen med att bädda och bädda om på picknickfilten.Det är så kul när ens kompisars barn kommer bra överens med ens egna kids och de här två har lekt jättebra ihop ända sedan de träffades första gången som tremånaders gamla bebisar. Vi ser spänt fram emot ett Brysselbesök i höst!Mammamys i solskenet. Tur att ni packade regnkläderna A-Lo, eller hur;)....
Jag trivs fortfarande ganska bra med att bo i lägenhet i Bryssel, men när man är här i torpet och spenderar så mycket tid utomhus så börjar ju tanken på att skaffa sig ett permanent boende med gräsmattemöjligheter gro mer.. Det gör ju barnfamiljelivet lättare ibland kan jag tänka mig.
Har ni försökt ta bra kort på fyra små barn samtidigt? Jag förstår nu varför fotografen på Oskars dagis aldrig tog gruppbilder. Samarbetsviljan är inte alltid den bästa;)....

2 kommentarer:

a-lo sa...

Vilken bra helg vi hade! Och vilka fina bilder det blev, trots att ungarna drar åt olika håll hela tiden. Vi bockar och bugar och hoppas vi ses snart igen.

PS. Sophie hade ju faktiskt regnbyxorna på sig i 10 minuter, så det var väl värt att packa ner dem tycker jag ;) DS

Kattis sa...

Superkul att ha er alla i torpet. Hoppas vi ses snart igen!