tisdag 13 december 2011

Luciafirande..

...har man inte på belgiska dagis. Och det tycker jag är lite tråkigt för det måste vara jättemysigt att se sina små älsklingar uppklädda till lucior (jag antar att ingen vill vara tärna?), tomtenissar eller stjärngossar. Fast lussebullar har Oskar och Nina däremot bra koll på. Igår var jag ledig (att kalla det semester känns inte riktigt rätt;)) och hade både barnen hemma. Vi passade på att baka ihop så nu blev det alltså lussebullar iår igen, precis lagom till Luciadeadlinen. Jag höll faktiskt på att tänka om när jag mitt uppe i alla förberedelserna upptäckte att jag inte hade tillräckligt med mjöl hemma, men tog ett djupt andetag, drog på barnen jackor, mössor, halsdukar, vantar och stövlar och gick till affären. Vi belönade oss också med pain au chocolat (Oskar), croissant (Nina) och wienerbröd (jag) till morgonfikat (så fort Nina får syn på en kopp kaffe skriker hon glatt "fika!!").Oskar gillade att jobba med degen. Fast han gjorde inga lussekatter utan bara ormar och krokodiler. Alldeles prickiga med russin...Den här tjejen som allt som oftast sover mer än två timmar efter lunch på dagis sover hemma i snitt en halvtimme max. Vi kan inte fatta varför.... Här är hon alldeles yrvaken, men tyckte snart att det var lika kul med degen som Oskar. Hon gjorde bollar med den. Utan russin...Såhär fina blev lussebullarna, lussebollarna och lussekrokodilerna.Att ha lite lussefika var ju också uppskattat såklart. "Mamma, det är mysigt" sa Nina.

5 kommentarer:

a-lo (the book pond) sa...

Bra kämpat, jag hade nog inte pallat ge mig ut inför den insikten.. Jag har å andra sidan inte pallat göra några lussekatter överhuvudtaget, haha. Era ser ju finfina ut iaf.

Gunilla sa...

Kul att du håller på de svenska tradionerna och tar dig tid att baka med barnen.Det ser så mysigt ut.Bullarna ser smaskiga ut
Kram mamma

Anna sa...

Mysigt! :) Jag och Erik bakade pepparkakor igår. Det var också mysigt. Erik rullade också mest bollar... Men jag hade köpt roliga formar så vi gjorde pepparkaksgiraffer och krokodiler varvat med traditionella gubbar och stjärnor.
Annars har vi haft en väldigt hektisk vecka efter semestern och vi känner fortfarande av tidsställningen...
Kramar från oss!

Jennifer sa...

Vilken supermamma du är!
Vi bakade pepparkakor.
Mina kakor är ungefär på nivå med barnens, men det var kul, viktigast.
Kram

Kattis sa...

Nej, känner mig inte alls som en supermamma, tvärtom ibland ska ärligt erkännas när man stressar mellan jobb, skola och dagis.. Men bakning är avkoppling för mig och julpyssel likaså:).