lördag 21 december 2013

Jultankar

Tomten
Båda barnen tror fortfarande på tomten, hur blir det när de fattar att han inte finns? Kommer inte själv ihåg hur det kändes när jag var liten. Fast det är kanske som de där trollen som min morfar sa bodde i skogen under de grönmossiga stubbarna och åt blåbärssoppa: bara för att vi inte ser något betyder det inte att det inte finns. Tänker på det när jag läser Astrid Lindgrens fina Tomten är vaken, så vackert illustrerad av Kitty Crowther, för barnen på kvällen. Och ja, jag tror kanske inte länge på jultomten, men vem vet hur det ligger till med gårdstomtarna och trollen.....

Julefrid
Hela familjen ser fram emot två veckors ledighet för att vara tillsammans och koppla av och ha det lugnt och skönt. Av alla helger vi har så är ju julen den som är mest familjebetonad. Det är härligt varje år att se hur exalterade Nina och Oskar är av alla julbestyr och hur mycket de ser fram emot julafton. Däremot tänker nog vi flesta inte på alla dessa barn som inte får fira den jul våra barn gör. Barn som far illa och där jul kanske inte alls blir något att se fram emot. Det gör ont i hjärtat att tänka på hur jobbigt dessa barn kommer att ha det hemma iår. Man känner sig hjälplös och det känns inte nog, men jag donerar till BRIS som kommer ha en viktig roll att spela i julhelgerna.

Inga kommentarer: