söndag 8 december 2013

Snö = hemlängtan

I många år hade jag ofta hemlängtan. Jag saknade för det mesta något som hade med natur eller väder att göra. Jag känner inte så lika ofta numera, men om det är något som får hemlängtan att flamma upp igen så är det när det är snö i Sverige i december när vi sitter här med plus tio grader. Jag har förstått att nästan hela Sverige har fantastisk fin vinter nu och det ser underbart ut på de foton jag sett. Kan ni försöka hålla kvar det över jul är ni snälla så blir alla i min familj glad. Vi har dock skaffat lite mer julstämning här med bak och mer pyntande och när mörkret faller och gardinerna är fördragna kan jag ju låtsas att vi också har ett vitt vinterland utanför fönstret.

Pepparkaksbak med svenska gänget.
Barnen var rätt uthålliga, men det är klart att sista plåtarna blev vuxenbakade. Ett glas champagne kändes välförtjänt efteråt!
Såhär fina blev pepparkakorna. Jag har också ett jättebra recept som alltid funkar. Tack mamma:).
Oskar och Nina dekorerar julgranen.
Såhär fin blev den. Löjligt dyr, men värt det. Ingen jul utan riktig gran och här tar vi in vår så vi kan njuta innan vi åker till Tyskland eller Sverige över juldagarna.

3 kommentarer:

Karin sa...

Du får gärna maila receptet! Har franska, skurna i frysen - de är inte dumma de heller!

Gunilla sa...

Kul för Oskar och Nina att baka pepparkakor med sina bästa kompisar.Skall själv baka denna vecka.
Fint med en äkta gran, så nu har ni jul i ert hus.
10 cm snö har vi idag,det skall bli + grader senare i veckan, men hoppas på en vit jul.
Kram

a-lo sa...

Fin gran, fina pepparkakor. Vi har ingetdera ;)