lördag 10 maj 2008

Pusselbitarna faller på plats

Värmeböljan i Bryssel bara fortsätter. Det har varit så hett på vår söderterass att vi varit tvungna att köpa en större parasoll, men det är nästan för varmt att sitta utomhus mitt pa dagen iallafall. Oskar tycker dock att det är skönt med lite värme för då slipper han ha kläder på sig och kan ligga i bara blöjan och rulla runt på filten. Annars så är han retro-cool i våra sommarkläder fran 70-talet.....
Förra helgen var vi iväg och köpte blommor till terassen. Iår beslutade jag mig för att vara praktisk och satsa på blommor som tål lite torka som lavendel och pelargonier. Jag känner mig alltså optimisk vad gäller sol denna sommaren! Fast man vet ju aldrig säkert så iår tar vi det säkra före det osäkra och anammar semestervanor redan nu i maj med mysiga middagar på terassen samt ett och annat glas vin. Förra året blev det ju inte mer sommar efter pingst så vi passar alltså på....
Efter en väldigt lugn jobbstart blev slutet på veckan ganska intensiv. Jag känner mig fortfarande ganska rostig och är väl inte överdrivet ambitiös i nuläget, men det har redan dykt upp ett par intressanta arbetsuppgifter på klimat- och energiområdet som jag ser fram emot att få jobba mer med. Nu har ju dagisfrågan ordnat sig också och det gör ju att jag kan se fram emot att jobba utan att ha dåligt samvete och det känns jätteskönt. Det känns som att barnen tas om hand mycket bättre på detta ställe och även om jag kan tänka mig att det ändå kommer att kännas jobbigt att lämna Oskar på dagis i september oavsett vart det är tror jag att han kommer att ha det bra där. Det är ju en lättnad att pusselbitarna äntligen börjar falla på plats för det har varit mentalt stressigt att inte veta hur vi skulle lösa dagisfrågan.

Jobbmässigt ser jag fram emot att träffa två av mina närmsta kollegor som kommer över från London imorrn och på onsdag. Det blir säkert två intensiva dagar, men också möjlighet att gå ut och äta imorrn kväll och skvallra lite om vad som hänt sedan sist ;) Det innebär att det är dags att köra bil i Bryssel imorrn igen. Sist gick det bra, men det tog 50 minuter att köra elva kilometer!! Det hade gått snabbare att cykla till jobbet, men det är ju förenat med livsfara härnere där det inte finns cykelvägar. Det irriterar mig faktiskt att företaget som anser sig vara progressivt på miljöområdet bygger ett nytt kontor som man inte kan ta sig till utan bil! Dessutom finns det alldeles för lite parkeringsplatser i garaget och de flesta är mer lämpade för Smartbilar än min stora kombi...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Kattis!

Terassen ser underbar ut med så många blommor. Du har satsat rätt tror jag vad gäller blommsorter.Måste vara skönt med en parasoll när det är så varmt.Lars gillar väl inte parasoller egentligen? Linnet som Oskar har på sig har Magnus haft när han var liten det var nostalgiskt att se.

Ha det så bra
Kramar Gunilla

Anonym sa...

Inte illa, som hämtat ur Sköna Hem. Det förtjänade faktiskt en omnämning på Book pond!

Kyligare väder här nu och jag har också coolat ner mig ett par grader.

Tjing