tisdag 20 maj 2008

Foedelsedagar

Visst kaenns det annorlunda att fira foedelsedagar i maj aen i november? Naer solen skiner, vindarna aer ljumma och man har hela sommaren att se fram emot. Det blir liksom extra roligt att fira da. Haer firade vi foerst Oskars halvarsdag i soendags och sedan Lars 39-arsdag igar. Inget pretentioest visserligen, men det kaendes aenda laege att oeppna en flaska champagne (se argument ovan vad gaeller foedelsedagar i maj...) och att baka arets foersta jordgubbstarta.

Den riktiga sommarvaermen har dock foersvunnit och nu aer det "bara" 18 grader varmt ute. Vi har dock passat pa att sitta ute pa terassen sa mycket som moejligt foer man kommer ju ihag foerra aret da sommaren tog slut i boerjan pa juni sa det misstaget goer vi inte om. Fast vaedret kan ju inte bli lika daligt denna sommaren ocksa... Eller?...... Nej, nej, som den optimist man alltid aer (iallafall ibland...) sa hoppas jag pa en Riktigt Svensk Sommar i torpet med hallonplock, dopp i Jaemnesjoen och mycket boklaesning i haengmattan.. Samt en krypande lillkille att halla reda pa foerstas. Han visar redan anlag foer att bli traedgardsmaestare och ser till att tukta vara terassblommor sa fort han far tillfaelle.



Det boerjar bli dags att plocka ihop sommarens semesterboecker ocksa. Som alla bokaelskare vet sa maste man alltid ha fler boecker med sig aen man planerar att laesa foer det aer viktigt att kunna vaelja och vraka ibland titlarna. Vanligtvis brukar jag boerja spara boecker i god tid, men aen sa laenge har jag inte hunnit taenka pa det. Det aer alltsa dags att ta en svaeng till Waterstones snart eller att skicka efter en "goodie bag" fran Amazon. Tips pa avkopplande sommarlaesning mottages tacksamt.

Pa jobbet boerjar det bli fullt upp. Det aer ju kul att ha nagot vettigt att goera, men alla dessa deadlines som alla anses lika viktiga och som alla laeggs med kort varsel goer redan att dagarna kaenns stressiga. Fast som en vis kollega sa till mig haeromdagen: "det baesta man kan goera naer man hamnar i stroemt vatten aer att inte kaempa emot utan att flyta med och se vart man hamnar" sa det har jag anammat med stor entusiasm. Det finns de saker man hinner med och det som far vaenta tills imorgon helt enkelt.

Pa tal om morgon sa har Oskar fatt foer sig att man ska vakna och vara pigg halvsex pa mornarna sa det aer nog laege foer mig att ga och laegga mig nu sa jag orkar med ytterligare en stressig arbetsdag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tårtan ser jättegod ut med färska jodgubbar Vi åt sill och svenska nypotatis i helgen .Det var inte dumt det heller.Förkylningen börja ge med sig men natten till idag hostade jag mig genom.Lite trött blir man förstås.Lena ,Carl-Erik och farmor kommer gärna och hälsa på den 6:e juni. Hoppas vädret är fint så att man kan sitta ute och mysa. Stressa inte för mycket på jobbet livet har så mycket annat att ge.
Kramar Mamma

Anonym sa...

Grattis till de både födelsedagsbarnen!

Här fortsätter också högtrycket, vilket gärna får fortgå åtminstone till den 7 juni...

Semesterböcker? Här kommer listan:

Sådana jag själv läst och gillat:
Fyrväktaren (Lighthouse keeping)/Jeanette Winterson - märklig men underbar bok

The city of falling angels/John Berendt - en slags dokumentärroman om Venedig

Små citroner gula eller Lyckans hjul/Kajsa Ingemarsson - svensk helt ok chick lit (även om hon själv hatar den kategoriseringen)

Män som hatar kvinnor/Stieg Larsson
- 2006 stora bokfenomen. Har du inte läst dem har du något att se fram emot. Första delen är bäst.

Sådana jag är sugen på:

Skumtimmen/Johan Theorin - beskrivs som en bra svensk vampyrthriller, kanske något à la the historian? Varit mkt omtalad i Sverige

Life on the refrigerator door/Alice Kuipers

The book thief/Markus Zusak - egentligen en saga för lite äldre barn tror jag, men det tror jag inte gör något. Har fått enormt bra recensioner på Amazon, om det nu betyder nåt...

Ha en härlig helg!