lördag 21 juni 2008

Midsommarfirande

Midsommar...Finns det nagot svenskare egentligen? Att sitta utomhus om det sa aer snalblast, regnigt och kallt (som det ju aer fyra av fem midsommarftnar), aeta sill och potatis, dricka nubbe och sjunga snapsvisor sa det star haerliga till...

Som utlandssvensk sa infinner sig inte alltid den raetta staemningen (eller det daliga vaedret, haha), men vi har det senaste aren alltid lyckats hitta vaenner att fira midsommar med. Iar sa hade vi fest foer vara grannar haer i huset. Agneta (svensk) och Pablo (belgare med spansk pabra) samt Yoshiko (japanska) och Stefan (schweizare). Det finns som tur aer en svensk mataffaer i centrala Bryssel och daer infoerskaffade jag sill, knaeckebroed och svensk ost. Graeddfil gar inte att fa tag pa, men laett-creme fraiche fungerar alldeles utmaerkt.
Som varianter pa sillen bjoed jag ocksa pa en quiche med kraeftstjaertar, ost och kallroekt lax och en smulpaj med jordgubbar, rabarber (rabarberna var faktiskt direktimporterade fran Vissatorpet!) och ingefaera. Den senare serverad med den svenska klassikern vaniljvisp sa klart.

Givetvis hade jag gjort ett snapshaefte foer som alla vet sa kan man ju inte dricka snaps utan att sjunga foerst. Jag maste erkaenna att de engelska och franska versionerna av Helan gar inte aer dumma alls.... Vi bjoed givetvis pa var porssnaps och som vanligt sa gled den ner finfint och vi hade alla en mycket trevlig kvaell! Jag var som vanligt mycket imponerad av hur duktiga alla aer pa att sjunga svenska snapssanger, men det aer klart att snapsen hjaelper ju till :)

Inga kommentarer: