söndag 15 juni 2008

Sommar pa terassen

Trots att vi inte haft haelften sa fint vaeder i Belgien som i Sverige (jag hoppas verkligen att det fina vaedret inte "tar slut" innan vi kommer hem till Vissatorpet i slutet av juli) sa verkar mina terassblommor trivas bra. Detta aret satsade jag mest pa blommor som aer taliga och som kan sparas fran ar till ar. Daerfoer blev det mer pelargonier och lavender och mindre margharitas och petunior. Efter att sett hur bra min klematis (hoeger bild) trivs i en liten kruka och blommar fantastiskt vackert varje ar sa koepte jag iar ocksa en kaprifol att ha i hoernet vid kryddvaexterna.
Ytterfasaden pa huset aer inte sa rolig att titta pa sa jag hoppas att kaprifolen trivs och vaexer sig stor framoever. Det verkar lovande foer den aer redan mer aen dubbelt sa stor som naer vi koepte den i maj.

Lavendeln trivs bra aen sa laenge, men jag oroar mig lite foer att det aer foer bloett och regnigt foer att den ska ska oeverleva. Efter att ha haft lavendelplantor som oevervintrat i tre ar foerra sommaren sa dog de pga allt oesregn vi hade den sommaren. Det kan vael aenda inte bli lika illa iar, eller?....

Vi har i vilket fall som helst laert oss av var misstag och iar har vi minsann suttit ute och myst sa fort solen har visat sig foer man vet ju inte om det inte blir baettre aen sahaer.

Efter en ganska molnig helg sa sken solen imorse och jag sag daerfoer fram emot en haerlig dag utomhus. Vad aer baettre aen en tjock soendagstidning, nybryggt kaffe och vaerldens smarrigaste croute de framboise pa en soldraenkt terass?!

Tyvaerr sa hoell solskenet inte i sig mer aen ett par timmar och nu har det oesregnat i en timme, suck...

Jaja, det blir vael till att mysa i soffan i eftermiddag istaellet. Efter att jag har dammsugit laegenheten. Igen.... Det blir andra gangen denna helgen.. Det aer inte klokt vad mycket har Zora faeller och efter att jag duschade henne igar sa verkar hon foerlora aennu mer trots att jag redan borstat henne tva ganger rejaelt.

Vi kan tyvaerr inte ta langa promenader med Zora just nu eftersom hon har fatt diagnosen artros i lederna pa bada frambenen. Just nu aeter hon medicin och sedan far vi se hur hon mar, en operation aer inte utesluten i framtiden. Hon aer ju aenda sju ar nu, men det kaenns inte roligt att se hur hon blir aeldre foer vi vill ju ha henne hos oss i all framtid, men det gar ju inte tyvaerr...

Vi hoppas dock att hon far vara kvar hos oss flera ar till. Oskar haller absolut med foer han aelskar Zora och skrattar sa snart hon kommer i naerheten. Zora uppfoer sig ocksa exemplariskt och aer vaeldigt talmodig och foersiktig med Oskar sa det kaenns jaettebra.

Ikvaell aer det sa dags att haemta hem mina killar fran flyget. Aentligen saeger jag bara!! Det ska bli sa skoent att fa hem dem nu....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tråkigt med Zora. Det är asjobbigt när djuren blir gamla/sjuka, men det är nog gott gry i henne så vi hoppas få se henne rusa runt som vanligt i Eggvena/Bryssel i sommar.

Imponerad av din terassdjungel. Vi kanske kan utbyta tjänster? Jag bröllopskoordinerar - you work your green fingers på min balkong?

Anonym sa...

Vilken underbar terass!!!! Det är ju som en liten trädgård!
Här är det "vrål" regn just nu men de har lovat lite bättre väder inför morgonda´n. Då blir det sill och sen ska vi dansa runt midsommarstången på en lekplats i Hästevik.
Kommer du ihåg 1993? Midsommarfirandet i London då du och Anna hälsade på....:-)
Ha en jättebra midsommar & hälsa Lars, Zora och den "lille charmören" (så söt han är)
Kram Marika