söndag 31 maj 2009

Terassliv

Äntligen sommar och äntligen läge för lata eftermiddagar på min blomsterfyllda terass efter ett par veckor med dåligt väder. Så igår dammsög jag trädäcket, knipsade av alla vissnade blommor, inhandlade några plantor till efter att förra helgens torka (då ingen var hemma och vattnade) tagit kål på ett par växter, lade på min nya trendiga vaxduk, tog ut min bok, nybryggt kaffe och mammas sista kanelbullar och bara njöt (Oskar sov middag vid detta tillfälle; är han vaken blir terasstiden mer aktiv....)..

Trots att vi börjar tycka det är jobbigt att bo i en lägenhet utan hiss och tillgång till parkeringsplats så kan man verkligen inte klaga på den luftiga lägenheten eller terassen i sig....
Tips för terasslatisar: det är smart att satsa på blommor som klarar av att torka ut ifall man är borta ett par dagar eller glömmer vattna. Jag har iår givit upp lobelia och margarithas och satsar istället på lavendel och pelargonier i kombination med ihärdig kaprifol och klematis i kruka. Mina kryddväxter köper jag i kruka i vanlig mataffär och planterar om. Det funkar hur bra som helst..

1 kommentar:

a-lo sa...

Lovely terass, men t.o.m jag vet att margarithas är en drink så det var ju tur att du inte försökte plantera den fler gånger :-)