lördag 13 juni 2009

Böcker, böcker och fler böcker...

Idag är jag lite trött efter att ha legat uppe och läst till midnatt och av att få gå upp klockan tre för att ge Oskar febernedsättande (ytterligare en förkylning) så jag snor rakt av från Anna-Lenas blogg och svarar på en en bokenkät i dagens inlägg...

Senast köpta inbundna bok
I huvudet på en mamma av Hanne Kjöller. En tänkvärd bok för medelklassföräldrar som går och funderar på det här med "livspusslet" stup i kvarten. En mer ingående recension kommer att läggas upp på bloggen vid senare tillfälle.

Favoritgenre
Jag är allätare och vad jag läser beror mycket på humör och koncentrationsförmåga vid olika tillfällen. På sista tiden har det blivit en hel del chick-lit och väldigt lite deckare t.ex och jag är rätt sugen på något självbiografiskt just nu, men jag brukar oftast ha två böcker på gång samtidigt: en som kräver mer tid och lugn och ro och en annan som man kan läsa i femminuterspass.

Ultimata längden på en bok
Här har jag inga speciella synpunkter förutom att jag inte gillar böcker som är för korta eftersom jag är en riktig speedläsare och vill inte läsa ut en bok för fort.

Favoritbokhandel
Jag handlar en hel del på Amazon och ibland på Adlibris, men vad gäller "riktiga" bokhandlar så slår ingenting engelska bokkedjan Waterstones. Vilket himmelrike för bokälskare!

Favoritplats att läsa (i hemmet):
Laminofåtölj eller sängen. Badet ibland.

Favoritplats att läsa (utanför hemmet):
Tåg.

Fem författare du alltid köper i inbundet format:
Vem köper inbundna böcker nuförtiden? Jag köper mest engelska böcker som ofta ges ut direkt i pocket och köper endast inbundna böcker om jag är väldigt sugen på en bok som inte finns i pocket just då.

Bästa lässnackset
Jag äter inte så mycket när jag läser. Godis ibland, annars en kaka eller annat om jag dricker te eller kaffe.

Bästa läsdrycken
Te. Även ett glas kylt vitt vin ljumma sommarkvällar slinker lätt ner.

Bästa bakgrundsljudet vid läsning:
Ingenting, eller möjligtvis musik på låg nivå.

När på dygnet läser du helst?
När jag kommer åt vilket brukar sammanfalla med när Oskar sover.

Bästa kollektivtrafikläsningen
Läser sällan då, möjligtvis har jag en lättsam pocket i handväskan.

2 kommentarer:

a-lo sa...

Waterstones, hur kunde jag glömma Waterstones!? Fast jag är ju å andra sidan inte där och handlar så ofta..

Kattis sa...

Nej, inte jag heller tyvärr fastän de har en Waterstones i Bryssel. Får se till att ta mig dit innan semestern så att jag kan ladda upp med en hög passande semesterböcker i olika kategorier...