onsdag 1 maj 2013

En naturupplevelse rikare

Under alla mina år i Bryssel har jag inte lyckats ta mig till Hallerbos för att se dess gamla bokskogar och de underbara "bluebells" som blommar där ett par veckor varje vår. Förrän idag då. Goda vänner föreslog att vi skulle åka dit på utflykt och det måste sägas att det var en naturupplevelse att rekommendera. Jag hade förväntat mig att skogen skulle vara liten och överfylld med folk, men det var stort, luftigt, tyst och otroligt vackert. Svårt att fånga på kort, men kombinationen av ljusgröna, nästan genomskinliga boklöv och djupblå blommor som ett hav på marken, allt genomstrålat av vårsolen, var bedövande vackert. Och allt bara en halvtimmes bilfärd från storstadens sus och brus. Imponerande.

Jag får lov att säga att ekdungar som står i hav av vitsippor i all ära, men det här är strået vassare. Och tillgängligt i Belgien dessutom;).

2 kommentarer:

Gunilla sa...

Underbara bilder.Bokskogen med sina ljusa blad på våren är underbart.Tillsammans med de blå blommorna blir det oslagbart.
Har plockat vitsippor som växer i vår trädgård men ute i naturen ser man inte så många ännu.Våren är sen.
Kram

a-lo sa...

Trés nice! Fantastiskt fint med bokskog och blått täcke. Här har det inte kommit så långt ännu, hade frost i natt!