lördag 11 oktober 2008

I love London

En helg pa tu man hand utan bebis eller hund, det var ett tag sedan, men i boerjan av oktober stack jag och Lars till London en helg. Jag aelskar den stan och skulle gaerna aka dit varje manad. Innan reserestriktionerna pa jobbet blev sa strikta att inte en enda resa internt laengre godkaenns hade jag tillfaelle att da och da aka till vart centrala Londonkontor och det var alltid lika roligt. Det aer inte riktigt samma sak att sitta pa sitt hemmakontor och bara prata med kollegor i telefon eller att goera allt jobb via e-mail...

Tillbaka till Londonhelgen... Vi akte tag som vanligt (man far ju goera sitt foer att inte uppmuntra mer klimatutslaepp aen noedvaendigt och med tanke pa att det endast tar tva timmar fran centrala Bryssel till centrala London finns det ingen anledning att flyga) och denna gang hade vi unnat oss att aka foersta klass som visade sig vara ett extra smart val just denna gang eftersom det fortfarande aer en hel del kaos med incheckning etc. efter branden i Eurostartunneln foer en manad sedan. Har man da en foerstaklassbiljett sa glider man foerbi de langa koerna pa nolltid och kan ga direkt till business class loungen foer att koppla av innan taget gar. Dessutom sa ingar treraetters maltid pa taget samt ett glas champagne eller tva om man kaenner foer det. Och det goer man ju ofta ;)

Vael i London checkade vi in pa trendiga Hoxton Hotel som vanligt (saengar att doe foer med fantastiska madrasser, fluffiga taecken och lyxiga lakan m.m) innan vi begav oss ut pa Art Deco rundtur. Jag hade hittat en beskrivning pa internet som tog oss runt Soho, the Strand, the Oxo Tower pa soedra sidan Thames samt avslutades vid den fantastiska Daily Express-byggnaden pa Fleet Street. Pa vaegen hann vi med en cider pa en av de fa Art Nouveau-pubar som finns i London. Det aer ovanligt att just pubar, kafeer och affaerer med Art Nouveau inredning finns kvar med tanke pa att i just dessa branscher sa rivs inredning ut ganska regelbundet genom aren sa det var extra roligt att fa uppleva originalmoebleringen.
Efter att ha traskat runt minst en mil pa fredagen var det sedan dags att ta tunnelbanan hem innan det var dags att traeffa Warren, Clive och Masood i Covent Garden foer en pubrunda. London kaenns extra hemtrevligt pa nagot saett med tanke pa att dessa kompisar (som alla bodde i samma studenhus som jag och Lars i Hull 96/96) med tanke pa att de nu alla bor i London och alltid tycker det aer lika kul att traeffas.
I loerdags var det dags foer Shopping med stort S. Nu hade jag taenkt att Unna Mig ordentligt minsann! Fast det visade sig inte vara lika laett som jag trott. Foer det foersta sa var jag tvungen att oeverge tanken pa att koepa nya stoevlar eftersom de flesta affaerer inte hade min skostorlek (i Storbritannien har man ofta bara storlek 37, 39, 41 etc och jag har 40) och foer det andra var det vaeldigt mycket "tacky" 80-tal oeverallt och det aer inte riktigt min grej... Till slut fick jag iallafall tag pa en lyxig cashmertroeja fran Marks & Spencers och en flott cocktailklaenning fran Monsoon. Dessutom sa fick jag inhandlat en hoeg boecker pa Waterstones.
Pa kvaellen fortsaette vi vart Art Deco-tema med att ga till Claridges Hotel. http://www.claridges.co.uk/restaurants_and_bars/bars/Claridge Daer saett vi sedan och sippjade iskall champagne (denna baren aer kaend foer att ha typ 50 olika typer av champagne) och cocktails hela kvaellen. Lyxigt? Definitivt! Billigt? Nej. Vaert det? Absolut!!!!

Vi har ju inte direkt haft obegraensade moejligheter att komma ivaeg sjaelva eller ga ut pa restaurang eller annat tillsammans detta aret sa detta var precis vad vi behoevde. Vi planerar redan att aka tillbaka till London i var. Lars foeraeldrar aer mer aen villiga att komma tillbaka och sitta barn- och hundvakt sa det taenker vi saklart utnyttja, speciellt som det hade gatt sa bra denna gangen och Oskar hade haft en jaettemysig helg tillsammans med farmor och farfar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vad! Ett inlägg! Kul att läsa om London, det finns alltid något nytt att göra där. Jag vill också redan åka tillbaka.

Men du skrev ingenting om det viktigaste - sovmorgon?

Kattis sa...

Sovmorgon? Hmm, det ordet later bekant, men jag vet inte riktigt om jag har koll pa definitionen... Du menar att inte bli uppryckt ur soemnen tva ganger per natt foer att sedan bli vaeckt av en pigg krabat klockan sex pa morgonen sju dagar i veckan? Ja, en sadan fick vi faktiskt uppleva i London. Pa loerdag morgon sov vi till klockan halvtio (vilken lyx!) och spenderade sedan en timme i saengen medans vi laeste tidningen, kollade pa nyheterna, drack te och mumsade i oss den Pret a Manger frukost som ingar i hotellpriset (youghurt med muesli, en banan och faersk apelsinjuice) och som haengs utanfoer doerren pa mornarna...