tisdag 4 augusti 2009

Semesterlunk

Nu börjar det kännas att man haft semester i mer än tre veckor. Inte för att vädret magiskt blivit bättre (det har regnat i ett par dagar igen), men man börjar komma in i en avkopplande dagslunk där man inte har koll på vare sig klockan eller veckodagarna och inte känner behov av att planera sin vecka på det sätt som iallafall jag gör i vanliga fall . Nej, nu är det lugna puckar och nedtaggade aktiviteter som gäller. Idag var vi t.ex inne i "stan" (d.v.s. Herrljunga) för lite train spotting. Dessutom så var det ju kul att använda de automatiska dörröppnarna på staionen femtioelva gånger. Vips försvann alltså den eftermiddagen;)....

En annan aktivitet som vi är förtjusta i: fika! Vi försöker att inte äta fikabröd mer än en gång per dag. Helst när Oskar sover annars blir det ingen ro alls. Att lura honom med sockerfria kex fungerar inte något vidare nuförtiden så man får numera dela med sig av bullarna.

När det regnar (som det ju gör jämt under denna sommar) sitter man gärna inne och hänger. Fast med en vilde som Oskar i huset så inser man att man nog måste ut trots allt innan överskottsenergin når nya höjder.. Då kan man leta svamp som vi gjorde igår. 1,2 kilo kantareller på mindre än en och en halv timme, inte illa.. Tillagas helst smörstekta i gräddsås på macka: finns nästan inget godare!! Det var till och med värt att nästan gå vilse för. Jag och lokalsinne i skog och mark är ingen jättebra kombo. Behöver kanske inte tilläggas att jag avskydde orientering under skoltidens friluftsdagar.....

Sju och en halv månad och bara sex veckor kvar, fem om nästa bebis har lika bråttom som Oskar, tiden har gått snabbt minsann!! Med alldeles för mycket (regn)tid till att fundera på och laga mat (och äta smågodis och glass) och för lite entusiasm för att gå långa promenader så har jag gått upp ett par kilon på lika många veckor. Fast för min del verkar det lägga sig på höfterna snarare än på magen, hehe....

Tänk om en annan hade sett lika cool ut i sina regnkläder som Oskar;) . Jag ser mest ut som en hopplöst oformlig och otrendig skogsmulle....

1 kommentar:

a-lo sa...

Tjena tjockis ;-) Jag är fruktansvärt avis på kantarellerna, det är nog som sagt det godaste som finns. Kurt skulle inte hålla med... För torrt härnere i söder, så vi hittar inga.