måndag 31 augusti 2009

Läsfeber

I lördags tog jag en sväng till Waterstones för att inhandla lite nya böcker. Med tanke på att man lär bli ganska hemmabunden ett tag framöver när bebisen är här känner jag behovet av att bulla upp med lite ny läslektyr redan nu. Jag kände mig inte överdrivet inspirerad av bokutbudet och det tog ett bra tag att hitta hyfsade "2 for 3" böcker (en Jodi Picoult, en chicklit och en komisk deckare). I kön för att betala råkade jag dock snegla på listan av nyutkomna inbundna böcker och blev genast mer exalterat för där stod både en ny Margaret Atwood och en ny Douglas Coupland!

Det är sällan jag unnar mig att köpa inbundna böcker (väl dyra), men nu kunde jag inte hejda mig utan "The year of the flood" slank ner i min bok-korg. Den beskrivs som en slags fortsättning på "Oryx & Crake" som jag tyckte var fantastiskt bra och är förhoppningsvis ytterligare en träffsäker beskrivning på ett framtida samhälle ödelagt av miljöförstöring. Den är redan nedpackat i BB-väskan (sist hann jag faktiskt läsa en hel del under den tiden jag låg inne efter Oskars födsel...).

"Generation A" av Douglas Coupland lade jag inte tassarna på denna gången, men det är nog bara en tidsfråga innan jag måste köpa den med. En slags fortsättning på "Generation X" som också utspelar sig i framtiden låter som ett intressant upplägg. Det är sällan Coupland inte lever upp till förväntningarna så där väntar nog ytterligare en bra läsupplevelse....

1 kommentar:

a-lo sa...

Bra tips, men jag väntar på pocketerna :-)