onsdag 7 juli 2010

Fantasi

Oskar har nyligen kommit i en ålder då han börjat fantisera mer och mer och sätter ihop olika saker från riktiga händelser, böcker och film och omarbetar dem på olika roliga sätt. Det är låtsasmotororer från Mulle Meck som går och hämtas, kartonger som fungerar som ugnar eller båtar och andra vardagsföremål som får en helt ny innebörd än den ursprungliga. Som förälder tycker jag det är både fascinerande och spännande att se hur han utvecklas och man försöker ju leva med så gott man kan. Fast det är klart att ibland går man tydligen för långt:

Oskar (kommer gående med en legobricka full med duplolego i ett lager): "Mamma, titta, en kaka!"
Jag: "Oj, vilken god kaka, får jag smaka?"
Oskar: "Ja, här får du en bit kaka.. Denna är din och den andra är Oskars"
Jag: "Vad är det för en kaka? Är det en äppelkaka, en banankaka eller kanske en jordgubbstårta?"
Oskar (tittar överseende på mig: "Nej mamma, det är en legobitskaka....."

2 kommentarer:

Anna sa...

Underbart :D
Att du kunde se så fel...
Kram från oss i Båstad.

Kattis sa...

Ja, det är inte lätt att hänga med alla gånger;).