måndag 19 juli 2010

Pensionärsvarning?

När jag jobbade på hemtjänsten för många år sedan så städade man fortfarande hos pensionärerena (det verkar ju vara delegerat till speciella städfirmor idag). Det var då jag fick lära mig hur man städar på snabbt och effektivt sätt. Än idag kör jag samma race och till och med direktimporterar Grumme grönsåpa till Belgien eftersom det är ett mirakelmedel som städar nästan allt utan en massa onödiga kemikaliska tillsatser.

På hemtjänsten fick jag visserligen också stå ut med vissa väldigt kritiska damer som stod som KGB-spioner i dörrkarmarna och väste "glöm inte att dammsuga under soffan!" och minns ett par tanter som hade en speciell kam man skulle kamma mattfransarna med och som var vääääldigt noga med att just detta blev gjort på "rätt sätt".

För det mesta var dock pensionärerna dock bara glada över att få städat och många ville absolut att man skulle vika en halvtimme av städtiden till att dricka kaffe. Det var ofta uppdukat med den finaste bentunna kaffeservisen och ibland låg det både bullar och om inte sju sorters kakor så nära på. Ibland drack jag så mycket kaffe på en dag att man var både kaffein- och sockerstirrig när det var dags att cykla hem.

Jag tänker på mina snälla tanter här i torpet där jag fått värsta rycket och har börjat baka för att fyllla frysen med hembakat. Inte direkt för egen del, men för att jag tycker det är kul att ha något att bjuda på om folk kommer och hälsar på. Speciellt om man kan utnyttja frukt eller bär från egna trädgården. Såhär fina blev gårdagens spröda havregryns- och rabarberkakor.
Jag vet, värsta bullmammevarningen är nära. Jag hade faktiskt tänkt ge mig i kast med ett bullbak nu när båda barnen faktiskt sover samtidigt (Nina har ju nu fått vattenkoppor också och är lite febrig och extra trött), men så var det slut på vetemjöl och med närmsta affär 7 kilometer bort får det vänta en dag eller två även om jag i detta fall är otroligt sugen på just kanelbullar. Det är helt klart det jag saknar allra mest vad gäller bakverk i Bryssel.

Nej, jag får se till att leta fram en ny bok i mitt nyanlända Amazonpaket istället kanske och njuta av det lugn vi inte är vana vid på dagtid. Har just läst ut Douglas Couplands "Generation A" som var mycket läsvärd. Nu sneglar jag på senaste Jasper Ffordes "Shades of gray". Har ni inte upptäckt honom som författare så insisterar jag på att man måste läsa hans "The Eyre affair". Det är en fantastiskt författare med en fantasi som iallafall får mig att häpna. Prova! Ni lär inte bli besvikna.

Nina har också börjat bli prickig, men tack och lov verkar hon få färre koppor än storebror.

1 kommentar:

a-lo sa...

Vilken bullmorsa :) Fattar inte vad du får energin ifrån att stå inne i värmen, men gott blir det ju.