tisdag 15 mars 2011

Tidsbrist

Ja, här har det verkligen inte blivit mycket bloggande den sista tiden direkt. Nu när jag har franskalektioner varje tisdag och torsdag morgon och sedan spenderar ytterligare en till två timmar efteråt till att reflektera och plugga inser jag att jag har otroligt lite tid över till annat nuförtiden. Det är nästan så att man längtar tillbaka till en jobbsituation då man iallafall har åtta långa timmar i sträck åt att få viktiga saker gjorda. Kombinationen franskastudier, jobbcoaching, jobbsökande och halvtidshemmamamma känns som mer än ett heltidsjobb och det hade varit skönt om man hade kunnat spendera mer tid på en sak i taget istället för att försöka vara effektiv på alla områden samtidigt...

Det känns dock fortfarande väldigt skojigt och utmanande med franskan nu när jag har hela tre dubbla franskalektioner under bältet:). Jag har dock blivit förvarnad av en av mina lärare att det kan komma att kännas som om man går bakåt ett tag efter halva kursen (jag antar att det har att göra med att man måste lära om en hel uttryck och annat som man använt felaktigt hittills) innan den riktiga framgången kommer. Vi får väl se hur det går!

Annars tänker vi mycket på krisen i Japan just nu. Lars skulle ju åkt dit idag, men den resan blev ju inställd såklart. Lars har många kollegor i Tokyo som blivit också goda vänner och med den osäkra situationen vad gäller strålningen från Fukushimakärnkraftverket är han väldigt orolig över vad som ska hända härnäst. Man får verkligen hoppas att situationen snart är under kontroll.

Våren har anlänt i Bryssel. Idag var det så varmt ute att jag kunde gå och hämta Oskar från skolan iklädd endast t-shirt och tunn, långärmad tröja och jag såg en nyckelpiga på vägen hem från min franskalektion. Det känns som läge att skrubba av terassen, olja in trämöblerna och införskaffa passande fräscha vårblommor att plantera.

Inga kommentarer: