måndag 29 augusti 2011

IKEA-besvikelse

I helgen var vi hela familjen på IKEA för att kolla upp lite bättre garderobs- och andra förvaringslösningar. Det är hopplöst att bo i en lägenhet utan ordentlig vind eller källare så nu får vi ta till det stora artilleriet och satsa på rejäla garderober och byråer.

Barnen tyckte det var superkul att springa runt bland möblerna, men det var inte helt lätt att hålla koll på dem och Nina som var på bushumör lyckades springa bort på textilavdelningen när vi tittade bort en sekund. Hon var bara borta en minut och hittades storskrattande på kuddavdelningen, men det får en att inse hur snabba de är i den åldern.

Det bästa med att gå på IKEA utomlands är att gå in i den svenska matbutiken som alla IKEA-affärer är utrustade med. Där har man kunnat hitta massa gott svenskt godis, kakor, chips, kaviar, knäckebröd, gravad lax, sill, öl, cider och en massa annat. Jag gick alltså glad i hågen dit med barnen. Jag kan lätt spendera en 35 euros bara där. Denna gången gick jag dock snopen därifrån efter att ha betalat 2 euros för två paket kardemummaskorpor. Man har nämligen slutat att sälja alla märkesvaror man alltid haft tidigare. Numera finns bara det egna märket IKEA Food och det är inte alls lika intressant eller gott. Jag blev sååå besviken! Nu får man alltså vara hänvisad till den svindyra skandinaviska affären i stan om man blir sugen på något svenskt. Stort minus i kanten till IKEA för detta beslut!

3 kommentarer:

a-lo (the book pond) sa...

Så dumt. Du får väl förlita dig på snälla släktingar etc som kan skicka ner lite köttbullar och lingonsylt i framtiden då.

Men hittade ni några garderober då? och våningssäng?

Kattis sa...

Ja, fast lingonsylten direktimporterade jag tack och lov nu och köttbullarna gör jag själv, men det är ju godistarmen som kommer att bli lidande;). 40 spänn för en påse Gott&Blandat på Scanshop känns ju lite överdrivet så då får man var desperat....

Jajamen, garderober och våningssäng utsedda, men inte inköpta ännu. Kändes inte som en bra kombo med en bil full med barn;). Blir nog hemleverans på det framöver istället.

Anonym sa...

jag håller med! jag bor i uk och besökte ikea i helgen, började bra med köttbullar och mos. sedan gick det utför!! förväntade mig att spendera minst 20-30 pund, så fel jag hade! blev endast ynka 3 pund. nu är det inte värt att åka till ikea längre :( mycket besviken!!!
/matilda