söndag 13 november 2011

Evighetsförkylning?

Hur länge kan en förkylning hålla i sig? Finns det olika förkylningsvirus som ligger på lur för att kasta sig över ett immunförsvar som redan är försvagat? Jag hostar och snuvar fortfarande en och en halv vecka sedan jag trillade dit och Nina som nu utvecklat luftrörskatarr började för tre veckor sedan. Kombon av att Nina vaknar vid fyra av hostattacker och Oskar som skuttar upp klockan sex har gjort att jag och Lars turas om att sova i bäddsoffan för att kunna få ihop en ostörd natts sömn. Får jag inte sova blir jag grinig och med tanke på hur mycket det kommer att bli på jobbet ett par veckor framöver har jag inte riktigt råd att inte vara på topp så sömn måste prioriteras, även om det är ett tråkigt val att göra många gånger.

Tur ändå att veta att vid de tillfällen då inte barnen är sjuka så sover de faktiskt riktigt bra i sina sängar hela natten. Jag märker ju vid sjukdomsperioder just hur trött man blir när man blir väckt flera gånger per natt eller har någon som snarkar och klistrar fast sig som ett plåster på mig (Nina) eller snor runt som en osalig ande halva natten (Oskar). Fast å andra sidan så är det ju också alldeles underbart mysigt att ligga och snusa med något av barnen jämte sig. Det kommer jag allldeles säkert sakna när de har växt upp. Fast det ska vara lagom ofta (dvs sällan). Och helst i en King size bed som vi inte har så att alla får plats utan att man måste balansera på ytterkanten av sängen för att den minsta personen i sängen beslutat sig att sova i sidled och därför behöver all plats....

Just nu är iallafall de små aktivitetskrävande kidsen på lekplatsen med Lars och jag sitter här och tänkte läsa ut min bok i lugn och ro (Rob Lowes självbiografi "Stories I only tell my friends" ifall någon undrar). Tänk att för bara drygt fyra år sedan så satt jag ofta och var rätt uttråkad på söndagar för att jag inte kunde hitta på kul saker att göra. Det problemet har jag ju inte idag och jag skulle ge mycket för att någon gång ibland (typ oftare än vart fjärde år) kunna ha en helt oplanerad söndag hemma utan barn. Utan planer. Utan Att ha massa Att Göra-listor. Utan att behöva vara någonstans en viss tidpunkt. Det är fantastiskt mysigt att kunna åka iväg till London (min absoluta favoritstad som jag inte vill bo i, men gärna besöka så ofta som möjligt) som jag och Lars har tillfälle att göra en gång om året iallafall, men ibland tror jag man skulle må bra av att bara vara hemma en helg utan att ha den helgen uppbokad. Väl värt att tänka på.Om det kan planeras in är väl en annan sak.

Jag är inte alltid så förtjust i att gå till lekplatsen. Inte som idag iallafall när det är grått och 8 grader varmt. Lars får gärna ta lekplatsen under de omständigheterna så tar jag pysslandet. Igår kände jag mig inspirerad och satt och målade långt efter att Oskar tröttnat.
Att borsta tänderna är inte alltid populärt här, men det är något vi är stenhårda på. Och vi drar oss inte för att dra till med Tandtrollet om det får önskat resultat;).

3 kommentarer:

Anonym sa...

Mysigt tandtroll, lagom avskräckande.Du har helt klart talang när det gäller teckning.Krya på er, hoppas veckan blir lugn.
Kram mamma.

a-lo (the book pond) sa...

Troligen är det inte en förkylning utan flera på raken. Det var den förklaring jag fick iaf en gång när S precis var nyfödd och jag var snuvig tre veckor i sträck. Värdelöst är det ju i vilket fall som helst.

Härligt är det med någon timme på egen hand i alla fall. Man värdesätter ju dem desto mer nu när de är lite mer, eh sällsynta, sas. Måste säga att det här tågåkandet jag ägnar mig åt nu inte är helt dåligt ur den aspekten...

Kattis sa...

Ja, stunder på egen hand är härliga. De gånger jag säger till mig själv på skarpen att inte ägna den tiden till att plocka, fixa eller skriva listor utan bara slänga mig på soffan med lite smågodis och en bok och bara koppla av iallafall;).

Det måste vara flera förkylningar på raken, eller något ovanligt elakartat virus för jag hostar och snuvar lika mycket nu som för två veckor sedan....