söndag 22 september 2013

Bryssels baksida

Jag har alltid irriterat mig på de människor som trots att de frivilligt bott här i åratal ändå titt som tätt klagar på Bryssel och poängterar hur de ogillar än det ena än det andra. Visst, jag kan också klaga på vissa saker (den hemska trafiken och den oundvikliga hundskiten på alla trottoarer ligger nog högst på listan), men trivs bra i Bryssel och brukar säga att även om affärer och organisationer inte har en så hög servicemindedness mot sina kunder så är iallafall den individuella hjälpsamheten stor hos belgarna. Som gravid kommer jag ihåg att jag knappt hunnit komma in i en fullsatt buss utan att flera personer samtidigt reste sig upp och erbjöd mig sitt säte.

Fast det finns ju ett område där brysselborna ligger väldigt, väldigt lågt i kurs hos mig. Och det är just i trafiken. Inte nog med att många kör utan bilbälte, man kör dessutom fort, parkerar helst på trottoarer och övergångsställen och tutar så fort tillfälle ges (min absoluta favorit: bilförare som tutar för att rödljuset är för långt......).

Vi har ju turen att ha garage i  vårt nya hus och använder sällan bilen förutom på helgerna så förskonas från de värsta bilfasonerna. I eftermiddag var vi dock tvungna att parkera bilen i utkanten av stan efter en helg utanför stan och ta tunnelbanan hem. Det var den årliga bilfria söndagen och bilar är inte tillåtna i centrum före klockan 19. Helt okej för oss och gärna något vi skulle se oftare än en gång om året. Vad som inte är okej är för Lars att hitta bilen som stått parkerad på en villagata i ganska exakt 4 timmar påkörd och rejält intryckt i karossen över ena hjulet! Någon har alltså kört på en parkerad bil ganska ordentligt och sedan helt sonika åkt vidare. Hur kan man bara göra något sådant?! Det är dock en retorisk fråga för när jag tidigare hade tjänstebil och den stod parkerad på gatan hade jag liknande incidenter alldeles för regelbundet.

Nu sitter Lars på polisstationen för att rapportera skadan och det lär ju ta timmar en söndagskväll och så får vi se hur mycket försäkringen betalar. En riktigt trist avslutning på en annars väldigt trevlig helg (mer om den senare i veckan när jag är på bättre humör). Tror banne mig jag får försöka lyfta humöret med en gin och tonic.

5 minuter senare: jag har letar överallt och vi har ingen tonic! Har hittat mitt senaste örtte passande nog kallat "bright mood". Dunkar i två tepåsar och väntar på effekten.......

1 kommentar:

Gunilla sa...

Man ,säger många fula saker när man blir utsatt för smitare som kör på ens bil.Jag har blivit utsatt 2 gr med repor på bilen på parkeringsplats, så det finns oärliga människor överallt.
Hoppas det gick bra för Lars hos polisen.
Kram