tisdag 1 juli 2008

Biltrafik och lantliv

Det har varit kanonmycket att goera pa jobbet och jag har nog stressat lite foer mycket pa sista tiden. Att vart arliga planeringsmoete tidigarelades med tre veckor hjaelpte ju inte direkt sa det har varit full rulle dagarna i aenda. Skoent da att man numera har sina lediga fredagar Idag har jag och Oskar softat hemma och hunnit med en promenad i det vackra julivaedret. Stackars Zora har daeremot inte fatt foelja med foer hon haltar fortfarande och maste vila ett par veckor till innan det aer dags att avgoera om medicin hjaelper mot hennes ledbesvaer eller om vi maste oevervaega operation. Stackare, hon som aelskar att springa runt och leka med andra hundar far just nu bara ga fem-minuters promenader och ligga och sloea i laegenheten.....

Jag har blivit en riktig fena pa att koera bil i Bryssel. Visserligen kan jag inte pasta att jag aer vidare bra pa att fickparkera vart monster till bil (kombi med dragkrok), men jag har anpassat min koerning till Bryssels hetsiga trafik och kan till och med koppla av sapass att jag staenga av GPS-en och saetta pa en CD-skiva istaellet. Vem hade trott det foer bara ett ar sedan? Bryssel aer INTE en rolig stad att koera i och stor skillnad mot lilla Boras, men allt gar med lite vilja och traening tydligen....

Pa tal om GPS maste jag bara passa pa att uttrycka min irritation oever det vaerdeloesa system som sitter i min bil. Det aer banne mig tur att jag kaenner till stan nagorlunda annars hade det aldrig gatt. Oftast funkar vaegledningen hyfsat ,men vid ett par tillfaellen sa har systemet klappat ihop totalt. Exempel: "take the first exit and continue straight ahead for four kilometres". Detta later ju enkelt, men doem om min foervaning naer jag efter 200 meter kommer till en korsning daer jag endast kan koera hoeger eller vaenster.... Grrrrr!!! Eller igar naer jag tog en annan vaeg till jobbet och daer GPS-en ville att jag foerst skulle koera av motorvaegen (detta var korrekt) foer att sedan med en gang koera tillbaka pa motorvaegen i andra riktningen (???) istaellet foer att fortsaetta 500 meter pa den vaegen som leder till kontoret. Suck, boerjar fundera pa om jag inte ska investera i min egen GPS istaellet foer det kostar ju inte sa mycket och en BRA sadan hade varit skoent att ha eftersom den nuvarande ibland skapar fler problem aen den loeser....

Jag kaenner mig iallafall som en nagorlunda hyfsat Brysselbilkoerare nu, men jag taenker inte anpassa mig pa sa saett att jag koer rattfull (att ta sig ett par, tre glas vin foer att sedan koera hem anses fullt normalt) eller utan saekerhetsbaelte, tutar pa fotgaengare som vill korsa pa oevergangsstaelle (fotgaengare har foeretraede), parkerar mitt pa oevergansstaellen eller koer mot roett ljus.... Jag skojar inte, allt detta kaenns som regel snarare aen undantag haernere. Tror ni mig inte sa spana in foeljande blogg som har bade bildbevis och intressenta reflektioner oever detta och andra bisarra trafikbeteenden: http://planetlasse.blogspot.com/

Pa tal om storstadsliv sa fick vi foerra helgen uppleva nagot vi inte aer vana vid haernere, naemligen livet "pa landet". Mark, Barbara och Juliette har naemligen flyttat till en liten by utanfoer Bryssel daer de inte bara har skaffat sig ett stort och rymligt hus, men ocksa en traedgard pa cirka 3000 kvadratmeter. Dessutom har de en massa fruktraed sa daer var vi och plockade ett par kilo koersbaer i soendags. Man far sig allt en tankestaellare foer visst hade det varit skoent med en traedgard och inte bara terass. Fast det aer ju alltid bra att ha goda vaenner pa sa naera hall som vi kan valdgaesta naer vi blir sugna pa BBQ och traedgardsliv, haha.

Inga kommentarer: