onsdag 9 juli 2008

Foeraeldralivets "vaedersnack"

Laeste en kroenika av Terri Eriksson i Aftonbladet idag (http://www.aftonbladet.se/foraldrar/terrieriksson/article2831932.ab) som fick mig att inse att ocksa jag har boerjat anvaenda en massa begrepp jag inte knappt visste existerade innan jag fick barn.

Vilka da undrar ni? Jo, vad saegs om"balans i livet', "livspusslet", "egentid", "dagiskris" och "smabarnstiden kommer aldrig tillbaka"? Aer det fler aen jag som maerkt att dessa uttryck dyker upp i ens vokabulaer titt som taett?....

Kan nog halla med Terri om att det later lite fanigt naer man taenker efter. Visserligen tycker jag att det aer mycket pusslande och det aer inte alls laett att fa balans i tillvaron med jobb och familj att ta haensyn till, men jag tror knappast att vara foeraeldrar funderade lika mycket pa dessa fragestaellningar som vi som skaffar barn naer vi aer 30+. Nej, daer handlade det nog bara om att "get on with it" och inte analysera soender allting. Hmm, kanske laege att anamma den mer avslappnade metoden framoever.....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha, det var ju en äckligt träffande krönika. Det var ju senast igår jag använde uttrycket egen (ego-) tid när jag skulle till frisören. Fast det ÄR ju egentid och det är skönt.

Även jag kräks dock också på alla som lägger "livspussel". Det har gått inflation i det ordet.

Nu blev jag lite inspirerad att skriva något eget om alla nya ord som gjort entré i vårt liv sedan Soffan kom. Nu pratar jag inte "dagiskris" utan mer "baby rejv". Håll ögonen öppna efter det.

Anonym sa...

Hejsan!
Här är det mer "fånga dagen", "njut varje dag" och "sovmorgon" som är återkommande uttryck!! :)

Vi ses snart! Kul att följa dina Bryssel-funderingar!

Kramar Karin