fredag 12 mars 2010

Ett halvår

För sex månader sedan vid den här tidpunkten låg jag på sjukhus och hade regelbundna och starka värkar och drygt två timmar och ett otroligt kort krystarbete senare meddelade gynekologen att vi hade fått en liten flicka. "Are you sure?" var min fråga som fick läkaren att skratta för som ni alla vet hade jag övertygat mig själv om att det var en liten kille till som låg i magen. Men det var alltså vår lilla Nina istället.

Och nu är hon alltså redan ett halvår gammal. Det är inte klokt vad tiden går fort! Å ena sidan önskar man ibland att båda barnen var större och kunde klara sig lite bättre själva så att man får lite mer tid till sig själv och att varje utgång inte innebär all denna logistikplanering, men å andra sidan vill jag frysa tiden här och nu.
Jag vill komma ihåg hur go, rund och glad Nina är. En härlig bebisperiod med Nina på soligt humör och som skrattar, kramas och pussas och bara vill vara nära. Som klappar oss i ansikten och som blir så exalterad när Oskar och Lars kommer hem från dagis att hon skriker av glädje medans hennes små trinda ben slår som trumpinnar. Och jag älskar min lill-stora kille som pratar mer och mer, som charmar sin lillasyster, börjar hitta sitt självständiga jag (nej mamma, gå mamma, Oskar kan själv), men som fortfarande älskar att krypa upp i soffan jämte mig för bokläsning och som tycker det är superkul att bli jagad runt lägenheten iklädd endast blöja innan läggdags.

Om jag är trött, eller på dåligt humör eller allmänt slutkörd så räcker det att jag får höra ett av mina barns pärlande skratt för att jag omedelbart ska bli på gott humör igen. Visst suger barnen mycket kraft ur en, speciellt under småbarnsåren, men de fyller upp bägaren med så otroligt mycket villkorslös kärlek och roliga påhitt att man alltid ligger på plus ändå.

Ikväll ska vi fira halvårstjejen här hemma. Läge för lite bubbel alltså. Det kommer att sitta fint!Det är många som tycker att Nina och Oskar är väldigt syskonlika. Och det kan jag nog hålla med om. För skojs skulle letade jag upp kort på Oskar när han var lika gammal som Nina för att jämföra. Här är båda kidsen.. I samma tuffa hängslebyxor;).

4 kommentarer:

Jennifer sa...

Grattis Nina hälsar jämnåriga Sigrid! Men inget bubbel här, Rikard vit i åtta veckor och jag med, knappt druckit på ett år.
Fört trött...
Smuttade ju mest även på nyår.
Men skål!

Anna sa...

Grattis från oss. Roligt att se hur lika de var/är i samma ålder. Vi ses snart! :)

a-lo sa...

Grattis till Nina!

Kan hålla med om att man ibland kan få ny kraft i koman av att S oavsiktligt säger något vansinnigt roligt. Men handen på hjärtat, det skulle ju aldrig gå utan kaffe!!

Kattis sa...

Hehe, jo utan kaffe skulle det nog gå mindre bra helt klart och att kunna dricka ett glas eller två av god champagne vid väl valda tillfällen känns välunnat och smakar verkligen fantastiskt bra!