onsdag 3 mars 2010

Balla Trazan Apanson

Jag tror jag behöver spendera mer tid med vuxna människor. På sista tiden har det känts som om jag levt mig in i barnlivet med lite väl mycket entusiasm. Visst, det kan väl vara okej att kunna rabbla HELA texten i alla Emma och Totteböcker utantill och att försöka övertala Oskar vad gäller vilken film vi ska titta på (han tycker Kalles Äppelträd, men jag vill titta på Gustaf) och att tycka att det är supermysigt att äta pannkakor med blåbär på fredagar, men jag fick mig en tankeställare häromdagen.

Jag kom nämligen på mig själv att A) tycka att det var höjden av vuxenlyx att kunna gå själv till mataffären och "shoppa" (numera är det nästan lika kul att välja chokladmousse för kvällens soffrace som det tidigare var att prova kläder i trendiga butiker) och B) uttrycka min tillfredsställelse över att få denna "mysiga egentid" genom att nynna högt för mig själv i mataffären. Och jag nynnar ALDRIG högt för mig själv ibland folk vanligtvis.

Och det var inte det värsta. Nej, jag gick nämligen och sjöng på min senaste favoritsång som jag ibland sätter på på hög volym när jag går hemma med Nina. Och vi snackar inte en sång från Kents senaste platta eller ens någon gammal avslagen 80-talslåt. Nej det handlade istället om "Mors lilla lathund".. Det har alltså gått så långt att jag inte bara lyssnar på en "Absolute" samlingsskiva, men att det handlar om "Absolute Barnfavoriter"...

Så nu känns det läge för en dos Spotify för såhär kan det ju inte fortsätta! Frågan är bara vad jag ska välja där. Jag får en sådan beslutsånget inför det stora urvalet (plus att jag ju inte har koll på några sångare eller band som inte gjorde musik redan på 80- eller 90-talet). Så vad ska jag lyssna på? Tips mottages tacksamt.

Tills dess lämnar jag er med min Topp tre av Barnfavoriter:
1) Mors lilla lathund
2)Sjörövar-Fabbe
3)Du käre lille snickerbo.

Nu läggdags och bokdags Ska inte läsa Emmas lillebror blir sjuk.......

4 kommentarer:

a-lo sa...

Du behöver uppenbarligen lite mer vuxensällskap, goddammit :-)

jag brukar lyssna igenom P3:s digilista för att se om jag gillar någonting av det senaste där och sen skapa en låtlista i spotify. Fast jag tror inte vi brukar gilla samma saker så du får inga tips, men dock en länk av mig:

http://www.sr.se/p3/topplistor/hitlistan/

För övrigt är jag imponerad att ni orkar läsa barnböckerna ord för ord! Vi brukar förkorta kraftigt, improvisera om handlingen och gärna hoppa över några sidor.. Man får se hur länge man kommer undan med det, men det förhindrar death by uttjatning iaf!

Kattis sa...

Tack för tipset!

Nja, vi läser nog inte alla böcker ordagrant för det har inte Oskar tålamod till ännu och visst händer det att vi hoppar över och förenklar. Dessutom så ändrar jag vissa delar såsom i Emmas lillebror är sjuk där det blir "Pappa ger lillebror vatten att dricka" istället för "Pappa ger lillebror saft att dricka". Saft i nappflaska är ju inget vi uppmuntrar härnere direkt;)....

Ola sa...

Hej

Här är en spellista med lite tips. Det kommer mera i den...

http://open.spotify.com/user/olagrahm/playlist/3PMyh9YUlELatfGQnqOyR1

Kattis sa...

Schysst Ola, tack ska du ha! Ikväll ska vi se till att äntligen koppla Spotify till högtalarna och se till att uppdatera oss lite vad gäller musiklyssnandet;).