tisdag 16 mars 2010

Fika

"Fika är .....en social institution i Sverige. Det innebär att man tar en paus från en aktivitet för att dricka kaffe eller någon annan dryck med vänner, familj eller bekanta. Denna tradition av en kaffepaus med något tilltugg är centralt i svensk kultur med svenskar som en av världens främsta kaffekonsumenter. En fika kan äga rum på ett kafé eller konditori, på arbetsplatsen, utomhus eller hemma. Många svenska arbetsplatser har institutionaliserat för- och eftermiddagskaffe, och fikapausen är inte enbart en paus från arbetet, utan även ett informellt mötesforum."

Ovanstående definition tagen från Wikipedia som också berättar att ordet fika ursprungligen kommer från att man vände på ordet "kaffi" som alltså blev fika som verb.

Jag ÄLSKAR fika. Bara ordet får mig på bättre humör för finns det något mysigare än en fikapaus egentligen? I Belgien har vi ju en högklassig kaffetradition i stil med den franska och croissanter och annat gott från patisserier, men själva fikatraditionen är inte lika stark här som hemma. På arbetsplatsen existerar den inte alls och det har jag saknat. Att kunna umgås med kollegor i ett dedikerat lunchrum och inte bara vara tvungen att sitta i en stor anonym personalmatsal, och att faktiskt ha elvakaffe och eftermiddagsfika inplanerat på dagsschemat fyller ju en viktig social funktion också och jag har lovat mig själv att se till att jag också inom en inte för avlägsen framtid ska befinna mig mitt på en "Fikandets förlovade arbetsplats" någonstans:).

Nu dags för fika här. Nina får ett smörgåsrån och jag dricker nybryggt kaffe och mumsiga havrekakor som jag svängde ihop på 10 minuter i söndags. Lättare än såhär kan det inte bli:

2 dl havregryn
2 dl kokosflingor
1 dl socker
1 hg smält smör

Blanda ihop, tryck till i formar och baka i ugnen i 200 grader tills de blir ljusbruna (ca 5 min).

2 kommentarer:

Anna sa...

Det där kanske till och med jag skulle våga mig på att prova att baka. ;) Visst är fika viktigt. Du kan få komma över på en kopp när du vill nu när du kommer hit igen. :)

Kattis sa...

Jag lovar att det är busenkelt! Obs bara att det är bäst att förvara kakorna i frysen så att de behåller sin krispighet...

Ser fram emot fika hemma hos dig snart! Sju sorters kakor utlovas då hoppas jag;)!