torsdag 27 maj 2010

Den blomstertid nu kommer....

Det verkar som om vädret har svårt att bestämma sig för om det ska vara sommar eller iskall vår, men efter gårdags hällregn som nästan tog knäcken på mina lavendel (torka är okej, men att bli dyngsur om fötterna är det värsta de vet) är det idag härligt sommarväder igen.

Jag älskar den här tiden på försommaren då alla förväntningar om en solig, avkopplande och lång sommarsemester står på topp. Tids nog får man ju som oftast sänka kraven såsåsom förra sommaren när man efter veckor av uselt väder inte längre hoppades på badväder utan istället försökte hålla modet uppe genom att glatt utbrista att "nu har det inte regnat på en kvart så nu kanske vi kan torka av utemöblerna för sjuttioelfte gången och dricka en kopp kaffe utomhus". Fast iår när vi är hemma nio veckor så måste vi väl rimligtvis pricka in något högtryck iallafall....

Juni innebär ju också en explosion av växtlighet och blommor och jag påminns varje år om skolavslutning och långa sommarlov när jag ser och luktar syren, liljekonvalj och andra försommarblommor. Mina absoluta favoritblommor som jag också alltid hade som midsommarkrans som liten är prästkragar och blåklint. Ingenting slår det. Möjligtvis vallmo växande i ett sädesfält i Skåne. Sagolikt vackert...

Därför blev jag såklart extra glad när Oskar efter promenad med Lars och Zora kom inrusande imorse med ett stort leende på läpparna ropade "Oskar pockat bommo till mamma!". Och så grävde han i fickan och fick fram en handfull tusenskönor. Mammas gullegubbe:).

Det var inte helt lätt att hitta en passande vas eftersom Oskar har en tendens att halshugga blommor, men såhär fint blev det till slut i en äggkopp..

Inga kommentarer: