lördag 19 juni 2010

Bröllopsfeber

Jag är väl ingen direkt fotbollsfantast, men har inget emot att titta lite på fotbolls-VM så det har ju blivit en hel del sådant på teve den sista veckan. Däremot tyckte jag det var lite kul att titta på ett annat "live event" idag som verkar ha internationellt intresse...

Ja, just det, kronprinsessans Victorias bröllop. Jag har ingen speciell åsikt om vårt kungahus, men tycker nog att de gör ett bra "jobb" vad gäller att representera Sverige och verkar ha fötterna hyfsat på jorden, speciellt i jämförelse med hur det står till med en del andra kungligheter i Europa. Dessutom får jag stoltsera med att faktiskt ha fått hälsa på drottningen för några år sedan. Hon var nämligen inbjuden på ett välgörenhetsarrangemang i Bryssel när jag jobbade på Europaparlamentets pressavdelning som vi rapporterade ifrån. Mitt intryck? Oj vad liten hon är i verkligheten och vilken karisma hon har. Jag blev helt oväntat alltså väldigt imponerad;)...

Jag var ju för liten för att komma ihåg kungens bröllop, men har alltid tyckt att Silvia var otroligt stilig och vacker på de bilder jag sett. När jag nu satt och tittade på tysk teve som körde live hela eftermiddagen (de var helt begeistrade på ett ganska komiskt sätt över de minsta små fåniga detaljer; vårt kungahus är nog mer poppis i Tyskland än i Sverige) så kunde jag snabbt konstatera att Victoria också såg fantastisk ut. Vilken klänning!! Nu kostar den ju säkerligen en förmögenhet, men visst var den fantastiskt snygg! Klassisk och elegant och helt "up my alley".Ja, både brud och brudgum strålade och såg fantastiskt förälskade ut och det är alltid lika underbart att bevittna oavsett om det är kungligheter eller vanliga dödliga som gifter sig;). Om jag går förbi en kyrka eller rådhus och ser ett brudpar vara på väg in eller ut så kan jag inte låta bli att stanna till och "stjäla" lite av den glädje och förväntan som alltid ligger i luften på en bröllopsdag. Statistiken talar ju visserligen sitt entydiga språk och många äktenskap slutar i skilsmässa, men just denna dag ligger ju framtiden rosenröd och hoppfull framför bröllopsparet och det är så härligt att se.

Det kanske är läge då för oss här att äntligen planera vårt bröllop. Vi har ju trots allt varit förlovade i tre år och det var ju meningen att vi skulle gift oss vid det här laget, men graviditeter och barn har ju kommit emellan. Vi får se hur det blir. Jag tror att de flesta av våra vänner och familj givit upp hoppet om att vi ska komma till skott (ingen frågar längre när bröllopet kommer..), men, men, kanske, kanske blir det något arrangerat innan barnen blir tonåringar;).

Nu är det dock slut på bröllopsromantiken och vi kollar återigen på fotboll. Heja Danmark!!

Inga kommentarer: