söndag 27 juni 2010

"Jag tror, jag tror på sommaren..."

Kommer ni ihåg den sången? Den brukade vi allt som oftast sjunga i kören på sommaravslutningar i skolan och är alltså ytterligare en av de låtar som påminner mig om långa, lata och soliga sommarlov. Och just nu har vi verkligen sommar! Efter att ha suttit och huttrat på lekplats med 12 grader, duggregn och snålblåst förra söndagen är det redan 28 grader varmt i skuggan idag..

Det enda som saknas vore att inte vara fast mitt inne i storstan där asfalten redan börjat dallra och det är helt omöjligt att ge sig ut med kidsen mitt på dagen.. Det är då jag allra mest saknar en lummig trädgård och det som varenda svensk tar för givet: att man kan sticka iväg och ta sig ett svalkande dopp i hav eller sjö på enkelt och smidigt sätt. Här ligger visserligen havet inom en timmes bilväg, men det är omöjligt att ta sig dit utan att sitta fast i bilkö på flera timmar och det har vi ingen lust med. Så vi väntar och längtar till vår Sverigesemester då det förhoppningsvis kommer bli tillfälle till många härliga dopp i vår torpsjö:).

Skönt då att kunna ge sig iväg på mysigt midsommarfirande igår hos min kompis Linnea, som efter att jobbat för UD i Sydamerika, för FN i Geneve nu återvänt till Bryssel tillsammans med sin belgiske sambo Jeroen och deras coola killar Max och Adrian. Kul! Det var förresten Linnea som var med mig den gången jag blev så tagen av drottnings Silvias kungliga charm;)..

Mindre kul att det var värsta bilköerna på vägen till Waterloo pga att ett idiotiskt planerat vägarbete (welcome to Belgium....) och att en resa som skulle tagit 20 minuter tog en och en halv timme.. Men, men, båda barnen slocknade i bilen och var sedan pigga resten av eftermiddagen så det kunde varit värre..

Vi började med lite firande på Skandinaviska skolan där vi dansade runt midsommarstång och barnen fick springa runt på härligt stora gräsmattor utan hundskit på, vilken lyx....
Oskar blev överlycklig när han fick syn på sin bästis från dagis, nämligen Oscar. De två har jättekul ihop jämt och det tog inte lång tid innan de stack iväg ihop, hand i hand för att leka runt och busa tillsammans. Oscar är redan antagen på den skolan Oskar står på väntelista och jag hoppas så att de kan få börja tillsammans...
Visst är de söta ihop:).

Väl hemma hos Linnea och Jeroen bjöds vi sedan på fantastiskt mysig midsommarmat i deras mysiga och med belgiska mått, enorma trädgård.
Sill, potatis, pajer, sallad och annat gott för de vuxna...Saft, korv med bröd och köttbullar för de små....
Linneas charmörer. Max och Adrian. Oskar var hur imponerad som helst av alla deras leksaker och när det var dags att åka hem var det svårt att få honom med sig eftersom han med allvarlig min berättade för mig att "Oskar arbeiten" med att lägga alla leksaksbilar under dynorna på vardagsrumsfåtöljerna...

Väl hemma vid niotiden stupade båda barnen nöjda i säng och jag och Lars avslutade kvällen med en öl på terassen. För allt tal om att vilja flytta hem så har vi faktiskt också många goda vänner som bor just här och det känner vi oss väldigt glada och tacksamma över. Kanske har vi just nu faktiskt det bästa av båda världar?...

Inga kommentarer: