torsdag 10 juni 2010

Det börjar röra på sig.....

Till skillnad från många kompisars barn har mina inte alls varit speciellt tidiga i utvecklingen vad gäller den s.k. mobiliteten;).. Oskar började rulla runt först vid sju månader och kröp och stod upp när han var drygt nio. Det tyckte jag var rätt sent då, men det är ingenting jämfört med Nina..

Hon är otroligt duktig med finmotoriken och "pratar" mycket, men att förflytta sig har inte alls varit intressant. Lägger man henne på rygg eller mage blir hon störtsur och börjar skrika argt efter bara några sekunder.. Jag var lite orolig över att hon inte alls gjort tillstymmelse till att röra på sig, men sedan fick jag höra från min mamma att jag minsann inte kröp förrän jag var tio månader. Så Ninas lathet på området har hon alltså från mig;).

Fast nu har det precis börjat hända saker. Imorse satte jag Nina som vanligt på golvet bland lite leksaker, gick in i köket en minut eller så och när jag komm tillbaka satt hon en halvmeter längre bort, vänd åt andra hållet.. Hon har börjat hasa sig bakåt i sittande ställning. Hon tar sats med händerna och trycker till. Det ser ganska lustigt ut, men alla sätt är ju bra förutom de dåliga..

Jag har inte lyckats få fenomenet på kort eller film ännu, men detta kort är också från idag. Som ni ser är Nina en hejare på att klappa händerna!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Roligt att höra att Nina börja att förflytta sig om än på ett annorlunda sätt. Synd att vi inte fick se det när vi var hos er.
Kram mamma

Jennifer sa...

Märta kröp för fullt när hon var sju månader, kunde stå med stöd vid det här laget. Sigrid är som bekant nio månader och har, precis som Nina, inte varit särskilt rörlig alls.
Men nu, precis som Nina åter igen, har det kommit, de senaste dagarna. Sigrid rullar fram, det ser väldigt roligt ut och hon förflyttar sig fort den lilla rackaren.
väldigt stark i benen, jag undrar om hon inte kommer att skippa krypstadiet.
En pojke i Märtas mammagrupp, om du förstår uttrycket, tog sig fram precis så som NIna, sittande minns jag.

Anna sa...

Så roligt! Det är inte hur man gör det utan att man gör det som räknas. ;)

Erik säger att han kan visa Nina hur man gör när man ska lära sig gå, nu när ni kommer till Sverige. :)

Kram från oss!

Kattis sa...

Ja, det är kul att se hur olika två syskon kan vara. Nina har varit sen med att röra på sig (det händer fortfarande inte mycket förutom det där lilla bakåthasandet), men är väldigt duktig vad gäller finmotoriken. Hon klarara nästan redan att stapla klossar och försöker bygga ihop duplolego, något som Oskar inte lyckades med förrän han var typ ett och ett halvt år...