lördag 7 maj 2011

Jobberbjudande

Jag har blivit erbjuden ett jobb:). Nästan iallafall, men det verkar väldigt lovande. Inga papper påskrivna ännu, men långskridna "förhandlingar" allaredan efter bara två möten.

Bakgrund: En person som på tiden jag jobbade i industriföreningen var en väldigt aktiv medlem där är nu direktör på en annan industriförening och när jag kontaktade honom i mars för att påbörja mitt nätverkande hade han redan påbörjat en tankeprocess som skulle innebära en ny position i hans team. Och så kom jag invalsande och påpekade att jag var ledig;)....

Kortfattat så är det en position som handlar om att återvända mer till policyområdet på EU-nivå, men med lite kommunikationsuppgifter inslängda här och där. Troligtvis en halvtidstjänst fram till april nästa år (som familjemässigt inte skulle vara helt fel) och sedan antingen heltid "eller den procent du föredrar Katarina", snäppet över den lönenivå jag hade tidigare troligtvis, ett team på sju personer och ett gångavstånd hemifrån på en kvart.

Det låter onekligen lovande, speciellt som jag nog också kan deala mig fram till att endast börja första september (hurra, ett sista riktigt "sommarlov"), men jag ska givetvis överväga ordentligt innan beslut tas.

Två "men" dyker upp: 1) denna person är också av den väldigt visionära typen och jag har milt sagt inte haft den bästa erfarenheten av chefer som lägger sig på denna nivå tidigare, och 2) en av mina väninnor i Bryssel har jobbat som konsult för just denna man när han jobbade på ett annat ställe och hon blev då och då utskälld och inte behandlad speciellt professionellt (och avskyr denna person numera). Jag vet också från hans tidigare chef (en kvinna jag beundrar enormt) att han har denna ådra, men fick å andra sidan också kommentaren att "jag vet att han respekterar dig". Jag alltid haft bra relationer med honom tidigare så det är lite svårt att veta exakt hur han skulle bli som chef över mig.

Själva ämnesområdet jag skulle jobba med låter å andra sidan roligt, om än lite krävande och jag kan erkänna att jag känner mig aningen rostig efter nästan två års frånvaro från ett heltidsjobb och det gör väl i och för sig att alla jobb känns lite "skrämmande" .

Men, men, det känns nog som om fördelarna (logistiken, flexibiliteten, arbetsområdet och annat) överväger nackdelarna och jag vill ju inte vara för kritiskt. Alla nya jobb har fördelar och nackdelar såklart och kanske kan man applicera "better the devil you know" här. Jag menar, det är onekligen ganska smickrande att någon mer eller mindre erbjuder mig ett sådant här jobb på rak arm utan någon rekryteringsprocess. Fast, jag ska inte ropa hej riktigt ännu. Beslutet måste klubbas i styrelsen, men det verkar som om "what Jan wants, Jan gets"... Vi får se, vi får se....

Fortsättning följer!

4 kommentarer:

a-lo sa...

Hurra! Även om man får lite Klaus-vibbar av beskrivningen, så måste du ju ta chansen!

Anna sa...

Ja! Oj va spännande! Klart du måste ta chansen. :) Du köper ju dig lite tid om inte annat. Så tänker jag i mitt kaotiska jobbliv ibland. ;)

Kattis sa...

Ja, ni har rätt. Friskt vågat, hälften vunnet. Jobbet verkar faktiskt både roligt och spännande och om jag bara hittar rätt teknik för att handskas med chefen kan det nog passa mig bra. Och om inte, tja då får jag väl söka mig någon annanstans. Svårare än så är det väl inte egentligen:)

Karin sa...

Heja säger vi och håller fingrar & tår!