onsdag 7 september 2011

Första funderingarna från direktörsstolen

Jag har överlevt min första vecka på nya jobbet. Utan att klanta till mig nämnvärt känns det som och det får väl anses vara en god början:). Mina medarbetare är trevliga och hjälpsamma, ämnesområdena spännande och kontoret lagom flott;). Jag sitter på elfte våningen med en fantastisk utsikt över stan. Lite skillnad mot när jag jobbade på Exföretaget och satt och stirrade in i väggen vid det minimala skrivbordet i det minimala kontorsutrymmet hemma hela dagarna.

Däremot kan jag tycka att det är mycket nytt att lära sig, speciellt på budget- och administrationssidan, men man får väl låta det ta den tid det tar och se till att hitta rätt personer att guida en i den djungeln. Jag vet ju inte så mycket om belgiska lagar och föreskrifter...

Jag har också slängts rakt in i ämnesområdena och blivit ombedd att arrangera styrelsemötet som går av stapeln om tre veckor, förbereda budget- och policyplaner för 2012 så sådär väldigt mycket inlärningstid verkar jag inte få. Fast jag har lovat mig själv att se till att ta plats och ställa krav också och det innebär att inte lova för mycket såhär i början. Har man lovat mig stöd och hjälp så ska jag se till att jag får det också.

På hemmaplan har allting gått ganska smidigt hittills. Tack och lov att Lars också kan vara väldigt flexibel på sitt jobb och att vi inte har några restider till och från jobbet, annars hade det nog varit svårt. Själv har jag tagit beslutet att börja halvåtta åtminstone ett par, tre dagar i veckan så att jag kan hämta barnen strax efter fyra och det tänker jag hålla hårt på. Hittills ser jag endast fördelar med det upplägget för jag får otroligt mycket gjort den tiden på dagen. Så om någon klagar på detta "Nordic way of working" så kommer de få med mig att göra;).

Det är skönt att barnen trivs på dagis och skola nu när det handlar om heltid där för dem också. Jag hade nog allra helst trivts med ett jobb på 75% just nu, men nu fungerar ju inte det så vi får se hur det går. Jag försöker att inte ha för dåligt samvete för det så länge jag inte märker att de påverkas negativt av våra arbetstider, men visst saknar jag mina mysiga hemmafredagar...

Dock försöker vi se till att ha roligt hela familjen på helgerna och man uppskattar ju klart den tiden mer nu när man inte hänger hemma hela tiden.
Och när man är hemma och det regnar ute kan man ju sitta inne och måla med vattenfärger. Det sysselsätter båda barnen länge. Att det sedan tar lika lång tid att städa upp och tvätta av färg som hamnar både här och där är väl en annan femma;)

4 kommentarer:

Anonym sa...

Roligt att höra att det går bra på jobbet.Du vet ju att det kommer att bli tufft i början.Det är skönt att det nu går bättre för Oskar i skolan och att Nina älskar sitt dagis.
Det skall bli skönt att åka till värmen igen och får bada i ett ljummet medelhav.Ha det så bra.
Kramar mamma och pappa.

a-lo sa...

Pussel pussel. Men det verkar ju flyta på ganska bra ändå.

Snart är vi där vi med och med tidiga morgnar på jobbet och möjlighet att jobba på tåget så ska vi nog få ihop det. Eller inte...

Kattis sa...

"So far so good" känns det som här. Jag tror det kommer gå hyfsat med bra planering och flexibla arbetstider för det mesta, men inser ju att det inte krävs mycket för att förstöra upplägget.

Sjuka barn lär vi ju få ta hand om. Utan att egentligen kunna vabba. Resor kommer dyka upp på olämpliga tider. Alla kommer bli tröttare ju längre in på hösten vi kommer etc. etc.

Jaja, man får försöka att ta det som det kommer, men det är nog bra att vara inställd på att det blir tufft ibland så kanske man blir positivt överraskad när saker och ting går bättre än förutsett;)

Karin sa...

Kul att få lite inblick i vad nya jobbet innebär! Här har vi äntligen en dag med strålande sol efter regn, regn, regn...

Bara att kämpa på med nya rutiner & utmaningar för alla.