söndag 18 mars 2012

Små grytor har också öron...

Som de flesta vet som läser denna bloggen så har jag haft blandade känslor vad gäller vårt Brysselliv genom åren. Stanna kvar eller flytta till Sverige. Det blir mycket "å ena sidan... å andra sidan".... Just nu har Bryssel flest fördelar. Med torp och regelbundna resor till Sverige kan jag nog tycka att jag nog får det bästa av två världar iallafall.

Något som definitivt ligger på Bryssels plussida är att barnen får växa upp med tre språk. Jag fascineras över hur lätt de byter mellan språken och hur de numera pratar riktigt bra franska och ibland väljer att prata det sinsemellan hemma.

Nina pratar, om inte riktigt lika bra franska som Oskar, så iallafall bra nära. Däremot förvånade hon oss alla i eftermiddag med att prata holländska. Hon tappade något på golvet och utbrast irriterat: "Godverdomme!".

Vi tappade alla hakan. För de som inte är så familjära med holländska så betyder det här ungefär "fan också". Och Nina har det såklart från Lars som har en förkärlek för just detta uttryck när han blir förbannad på något. Oftast IKEA-möblers instruktionsmanual eller idiotisk GPS-vägledning.... "Ingen fara, de fattar ju inte vad jag säger", har varit Lars försvar varje gång jag påpekat att han bör tänka på sitt ordval bättre när barnen är med. Nu har han lovat att tänka om;).....

1 kommentar:

a-lo sa...

Haha, det är farligt när ungarna kommer i svampåldern och suger upp allting fortare än kvickt :)

Vi har själva fått ha det-här-får-man-inte-säga-på-dagis-samtalet ett par gånger efter oförsiktiga svordomar, som jag inser att vi är alltför flitiga med...