lördag 3 mars 2012

Vårblommor

Jag har alltid älskat snittblommor. När jag flyttade till min första lägenhet tog det inte lång tid innan jag började få in vanan att såhär i vårtider köpa en litet knippe tulpaner på ICA några fredagar i månaden. När jag träffade Lars och åkte till Amsterdam med jämna mellanrum (det tog nästan ett dygn med Eurolines bussar och såhär i efterhand imponerar det mig lite att vi orkade hålla liv i vår romans utan lågprisflyg, mobiltelefoner eller email) så fick min passion för snittblommor mer utrymme eftersom de inte alls kostade som hemma. Favoritbuketten blev snabbt ett fång med solrosor när det var säsong. Kostade nästan inget alls....

I Amsterdam besökte  vi också ofta Irma och Luuk som redan hade jobbat några år och bodde i en "stor" lägenhet på två rum. I denna lägenhet hade de också en vacker spismantel och där stod alltid en stor bukett blandade blommor. Det tyckte jag var höjden av lyx och kommer fortfarande ihåg att jag tänkte att den dagen jag också jobbar och tjänar snarare än lånar pengar då ska jag minsann också se till att unna mig fräscha blommor hemma. Och när jag köper blommor härnere (nästan lika billigt som i Holland) så känns det fortfarande sådär härligt lyxigt. Nu är det bara den flotta spismanteln som saknas;).
Idag köpte jag inte blommor på marknaden, men i mataffären. Ibland hittar man riktiga fynd där. Förra veckan köpte jag 20 rosor för 8 euro varav hälften fortfarande står sig. Idag blev det nejlikor, anemoner och påskliljor som jag blandade till hemma. Här har vi nejlikor och påskliljor.
Andra buketten med anemoner och nejlikor. Jag har aldrig nånsin gillat nejlikor som jag alltid förknippat med begravningar och trista färgsammansättningar (vit, blekrosa), men nu har jag hittat läckra guloranga och roströda varianter som faktiskt blivit riktigt fina. Och så står de sig i evigheter.
Annars har vi haft en bra lördag. Drog ner hela familjen till den stora tyska elektronikjätten i centrum för att inhandla portabel DVD-spelare och CD-spelare till kidsen bland annat. Skönt att slippa släpa med laptopen nästa gång man sitter på fyratimmars flyg... Sedan var det ju dags att fika (var ju tvungna att muta Oskar och Nina lite för att de skulle samarbeta) och i eftermiddags har vi hängt hemma. Känns så skönt nu att man kan ge sig iväg utan vagn och attiraljer. Nina tycker det är minst lika roligt som Oskar att åka buss och spårvagn och pinnar på riktigt bra. Det låg dock en blöja i min handväska, men vi hoppas att vi kan övertyga Nina om att sluta med dem nu snart i vår. Vi köpte strategiskt nog roliga underbyxor på H&M idag för att locka till mer intresse av att sluta. Vi får se hur det går. Den lilla damen är väldigt, väldigt viljestark just nu och det hon inte vill det görs med svårighet...
Koncentrerat Pippi-tittande. Skönt att ha något som sysselsätter vildingarna själva mer än fem minuter....

1 kommentar:

Gunilla sa...

Tack för den underbart härliga vårbuketten vi fick igår.Nejlikor är en bortglömd blomma, dina är så fina.Det är härligt med blommor kan inte vara utan dem på bordet, har plockat in björkris och blåbärsris också.Solen skiner idag,det är vår i luften.Snart är det sommartid.Härligt!
Kramar