tisdag 13 mars 2012

Trött på trafikeländet

Om man är själv hemma med barnen och hunden är tisdagar den absolut sämsta dagen att välja. Då har nämligen Oskar gymnastik som börjar prick halvnio och det är helt hopplöst att komma dit i tid. Det spelar nämligen ingen roll om man går upp i gryningen för att komma i tid, det är alltid något som strular. Den sista tiden har det inte hjälpt till att både Oskar och Nina är inne i sina egna trotsfaser som gör att de a) alltid är supertrötta på morgonen och inte alls vill gå upp, b) inte har någon som helst lust att ta på sig kläder, eller får värsta utbrottet för att det är "fel kläder", eller c) tar cirka en halvtimme på sig för att äta upp en korvmacka.

Det värsta hindret för att komma i tid är dock de hopplösa bussarna och spårvagnarna som numera är totalt opålitliga. Bussen på vår gata ska gå var sjunde minut som minimum. Vilket skämt! Så idag när jag halvsprungit med Nina i vagn och Oskar på ståbrädan till Ninas dagis och sedan försökt få Oskar att gå snabbare än snigeltakt (nästan omöjligt) ser jag såklart två bussar svischa förbi på en minut. Sedan väntar vi. Och väntar. Och väntar.... I 25 minuter tills nästa buss kommer. Den är knökfull såklart och stackars Oskar får ju knappt andningsutrymme på den nivå han befinner sig. Och så kommer han försent till gymnastiken. Och jag är inte på jobbet förrän efter nio. Typ tre och en halv timme efter att jag stigit upp.

Det är då jag stör mig så gränslöst på att det faktiskt inte finns några bra sätt att ta sig till skola här. Jag vill inte cykla på dessa trafikerade gator utan cykelbanor, att ta bilen tar minst lika lång tid som den usla bussen och att gå tar för lång tid med Oskar. Sedan så är det ju inte så kul att vare sig cykla eller gå på dessa förorenade gator. Hade jag fått bestämma så hade jag begränsat privat biltrafik till ett minimum i Bryssel. Hade det inte varit för att alla envisas med att ta bilen överallt så hade inte bussarna fastnat i köerna. Och vi som tänker både på miljön och hälsan och sätter det kollektiva tänkandet före det individuella skulle inte komma för sent till skola och jobb.

3 kommentarer:

Gunilla sa...

Puh! Det var inte mycket som stämde för dig denna morgon.Hoppas dagen slutade bra för dig och när de små änglarna lagt sig stressa av lite.Ha en bra vecka.Kram.

Kattis sa...

Hade bara busseländet gått i tid hade morgonen blivit mycket bättre. Man har liksom ingen ork med lynniga bussar efter att ha kämpat med lynniga barn;).

a-lo sa...

Låter sjukt svettigt och så lite utdelning för så mycket jobb! Måste vara skönt på ett sätt ändå att barnen blivit morgontrötta - om det håller i sig till helgen vill säga ;)