söndag 10 juni 2012

Sömnlogik

Jag förstår inte riktigt varför, men av någon anledning så vaknar våra barn alltid tidigare på helgerna än i veckorna. De sista två helgerna har det inneburit att en av dem tyckt att det varit morgon halvsex. Eftersom vi gärna sitter uppe lite längre just på fredagen och lördag innebär det att vi inte alls är synkade på sömnfronten. När vi vill och behöver sova lite längre (och med det menar jag halvåtta inte mer) envisas alltså Oskar och Nina med att skutta upp i gryningen. Just nu skulle både jag och Lars behöva sova ut lite, men med tanke på hur lyhört det är i lägenheten hjälper det knappast att köra skiftsystemet.

Just nu drömmer jag om en ledig morgon hemma utan några morgonpigga barn. Det förblir en utopi eftersom det knappast funkar att skicka iväg kidsen till Tyskland eller Sverige en helg, men det hade varit välbehövligt.

Ikväll borde man alltså lägga sig nio för att komma ifatt med sömnen. Men som så ofta känner jag att jag nog hellre sitter uppe och läser en bok i soffan och får den där tiden på egen hand som det ju blir lite av på helgerna. Mitt bokpaket från Amazon kom i fredags. 11 böcker, fyra DVD-serier. Känns alltid lika lyxigt!

2 kommentarer:

Karin sa...

Vilken bloggkavalkad!

Med omkring 6 timmars sömn/natt de senaste månaderna börjar det snarare bli ett tillstånd... Jag ser det som att jag man får uppleva de ljusa kvällarna, de är fina nu!

Nu match Sverige-Ukraina!

Kattis sa...

Sex timmars sömn kan jag leva på, men dålig sömn i kombination med att båda jag och Lars har för mycket att göra på jobbet; jobbar kvällar och helger, och inte känner att vi hinner med familjen eller oss själva ordentligt gör att vi både är slitna just nu. Ser väldigt mycket fram emot semester nu!