torsdag 28 juni 2012

Den blomstertid nu kommer...

Vad är det för fel på den här bilden? Två tjejer i 7-8-årsåldern på väg hem från skolan med sin mamma.....

Just det, skolväskorna. De är enorma! Den blå är större än den kabinväska jag har när jag har flyger och är nästan lika bred som hög. Och all denna vikt på späda barnaxlar.... Jag förstår inte riktigt varför barnen har så groteskt stora väskor, men jag antar att de kanske inte har skolbänkar att lämna böckerna i. Eller har man verkligen så mycket läxor i första klass att man måste släpa hem 10 kilo varje dag?

Nåväl, än behöver vi inte fundera på det. Oskar har ett år kvar innan riktig skolgång, men det får ju oss att fundera lite på hur skolsystemet ser ut här. Jag vet från kollegor och kompisar att man börjar med läxor varje dag från första klass och det känns lite sisådär.

Ja,ja, vi får se tiden an. Imorrn är det iallafall skolavslutning och sommarlovet väntar. För Nina blir det en vecka till på dagis, medans Oskar går på gymnastiksommarskola. Sedan blir det besök av farmor och farfar innan morfar sveper ner över Bryssel och tar med sig kidsen till Borås en vecka medans vi jobbar färdigt inför semestern.

Det kommer säkert vara bra att få lite tid för oss själva såhär efter en väldigt stressig jobbperiod för både Lars och mig, men visst kommer vi sakna de små monstren.

Kanske läge för en liten kall öl på terassen nu, det är ju nästan helg;). Det har varit 29 grader i skuggan idag och så varmt att man nästan fått värmeslag så det vore kanske inte helt fel att återställa vätskebalansen.

1 kommentar:

Gunilla sa...

Vi har haft 2 fina dagar här och 20 grader varmt.Känns som det kan bli lite sommar trots allt. Vi längtar så efter efter Nina och Oskar.Hoppas Oskar gillar att gå på idrottsskolan nästa vecka.
Kram