onsdag 30 september 2009

Syskonkärlek

Vi börjar landa i någon slags rutin här hemma nu efter dryga två veckor hemma med Nina. Det är fullt upp för det mesta och det är nog tur att både jag och Lars är rätt organiserade generellt sett annars hade det nog varit kaos med tanke på allt som ska koordineras. Nina är väl den som tar minst tid i anspråk (än så länge), men Oskar kräver ju en hel tid och uppmärksamhet, Zora ska ut fyra gånger per dag och så är det alla vardagssysslor som handling, städning, tvätt och matlagning som ska hinnas med....

Jag har aldrig kunnat ta mig an de råd i föräldraböcker som förespråkar att man ska koppla bort alla vardagsbestyr och bara ta det lugnt och bonda med bebisen eller sova varenda gång bebisen sover. Givetvis spenderar jag mycket tid med Nina när hon är vaken och det känns viktigt och jag ser till att jag får sova tillräckligt, men jag pallar inte att bara strunta i disk, att sluta laga mat och äta färdiglagat eller pizza eller gå och såsa i morgonrocken fram tills eftermiddagen.. Nu har jag ju en väldigt jämnställd sambo som det ju så fint heter som gör det mesta grovgörat och det underlättar förstås, men jag gillar ändå att känna att jag gjort något annat än att bara gå hemma en hel dag, vare sig det handlar om ett blogginlägg, maila kompisar, baka en kaka eller gå en promenad. Poängen är nog att göra det som man tycker känns bra själv och jag vet med mig att jag mår bättre om jag kan få lite annat än bebissaker gjorda när jag går hemma, medans andra säkerligen kan vara helt nöjda med att släppa alla vardagssysslor.

Oskar är fortfarande väldigt förtjust i Nina. Han frågar efter henne med detsamma så fort han kommer hem efter en hundpromenad eller från dagis och klappar henne konstant på huvudet när hon ligger i moseskorgen. Jag tror han inser att hon tillhör familjen redan och han kan bli riktigt upprörd när hon inte är i hans rum vid läggdags eftersom han föredrar om vi alla är tillsammans då det är dags att läsa en bok vid läggdags:). Han är också väldigt generös med sina nallebjörnar och snuttefiltar som Nina gärna får låna. Såhär kan det se ut då......

5 kommentarer:

Lisa sa...

Skaffa en staderska som dom flesta har i Bryssel har, det underlattar mycket. Ha det bra!

a-lo sa...

De ser väldigt söta ut tillsammans, storebror och lillasyster!

Bilderna på Nina samt att jag träffade en liten bebis på tre veckor igår gör att man verkligen kastas tillbaka i tiden, kan inte fatta att ens egen har varit så liten en gång (vilket hon iofs inte har eftersom han inte kommit över 4 kg än..)Men ändå.

Håller för övrigt med föregående talare.

Anna sa...

Vilken snäll storebror! Tänk att få sova med så många mjukisdjur i sängen. Hon måste vara nöjd Nina ;) Ser fram emot att få träffa er i november.

Kattis sa...

Jo, visst har vi funderat på städhjälp för det är helt överkomligt härnere. Fast veckostädning är inte det egentliga problemet utan det faktum att vi har en hund som fäller hår i drivor vilket innebär att vi måste hela dammsuga hela lägenheten var och varannan dag.. Däremot hade det varit kanon att ha någon som handlar, lagar mat och diskar åt oss. Fast Lars är rätt bra på det måste erkännas!

Jen sa...

Underbara bilder...