tisdag 27 oktober 2009

Mardrömsmåndag

Vi har haft en lugn helg. Och tur var väl det med tanke på hur denna veckan påbörjades....

Vi skulle egentligen ha åkt på inflyttningsfest hos kompisar som flyttat till Eindhoven i söndags, men eftersom Oskar var hängig och hade lite feber kändes det inte riktigt lyckat så vi stannade hemma. Efter en mysig utflykt till närmsta park hela familjen märkte vi dock att Oskar mådde sämre än vi först anat. Han ville inte äta och saliven rann ur munnen så vi misstänkte att han hade ont i halsen. Han blev bara ledsnare och ledsnare och vi förstod att han hade riktigt ont. Lite smärtstillande hjälpte tillfälligt, men han mådde inte alls bra.

Resultatet blev att han knappt sov natten mellan söndag och måndag och att vi fick ta honom till läkaren direkt igår morse. Det visade sig att han har en virusinfektion i hela munnen. Läppar, tunga och svalg är drabbade och enligt läkaren är detta verkligen smärtsamt. Vi fick lite medicin att rengöra med, men eftersom det är ett virus får man bara vänta ut det hela. Stackars Oskar, vi har aldrig tidigare sett honom så förtvivlad och ledsen (och då kan ju tilläggas att han varit sjuk i både influensa, bronkit, maginfluensa och urinvägsinfektion och mått riktigt dåligt tidigare). Han skrek av smärta och slängde sig hysteriskt fram och tillbaka i soffan och ville inte bli tröstad av oss. Som förälder är det tufft att se...

Som om inte detta var nog så fick Lars lagom till att allt började värsta ryggproblemen och har gått på starka värktabletter sedan i söndags och har som resultat knappt kunnat gå ordentligt. Jag råkade dessutom ut för någon slags maginfluensa natten mellan söndag och måndag och mådde uselt i 24 timmar (att amma och vara magsjuk är ingen hit direkt...) och både jag och Nina gick i pyjamas hela dagen igår (och det säger en del för jag avskyr att gå i pyjamas en hel dag; efter båda mina förlossningar var jag iklädd joggingbyxor och tröja så snabbt jag kunde stå på benen igen). Det är när sådant händer som man verkligen önskar att man hade haft familjen lite närmare till hands för det var knappt vi klarade av att få allt att fungera...

Jaja, Oskar verkar iallafall må bättre idag och det är ju skönt. Dock har han nu börjat vakna kvart i fem på mornarna när vi har gått över till vintertid. Jag kommer ihåg hur jobbigt det var förra året och håller tummarna att vi slipper fler sjukdomar framöver annars kommer det att bli en lång och tuff höst.....

3 kommentarer:

a-lo sa...

Vilken jävla start på veckan! Stackars lilla Oskar, det är verkligen jobbigt att se sina barn ha ont. Hoppas det går över snabbt.

Anonym sa...

Aj aj det låter inte kul.
Önskar att ni va lite närmare vi också. Skickar lite kramar från Sandared. KRAM <3

Jen sa...

Usch och fy! jag har munherpes så jag vet hur smärsamt virus i munnen är.
Och stackar er andra med.