onsdag 7 oktober 2009

Nostalgitripp

Jag tror jag börjar bli gammal nu.. Inte för att jag är nästan fyrtio, har två barn, lider av sömnbrist och helst stannar inne en lördagkväll, men jag har insett att jag gärna ser tillbaka på årtionden med ett nostalgiskt leende på läpparna när jag tänker på allt som var trendigt, nytt och speciellt under dessa år. Jennifers blogginlägg om barndomsklassiker vad gäller böcker http://blogg.aftonbladet.se/wegerup/2009/10/alskade-sagor fick mig att spinna vidare på andra teman och favoriter.

Vad tycker ni? Vad var era favorit- samt hatobjekt under följande kategorier när ni var yngre?

Barndomsböcker-små barn: Jag kommer nog inte ihåg alla böcker här, men Totte-serien var ju en favorit, liksom Barbapapa, Pelle Svanslös och Spöket Laban. Jag kommer också ihåg att jag inte var sådär förtjust i en annan 70-talsklassiker, nämligen Alfons Åberg för jag tyckte han var lite mesig....

Barndomsböcker-större barn: Vart ska man börja? Så snart jag var stor nog att gå till skolbiblioteket kom jag hem varje vecka med två Ica-kassar fulla med böcker så jag var verkligen en bokfantast tidigt. Jag gillade starkt Fem-böckerna samt de andra "Äventyrens dal etc. " böckerna skrivna av Enid Blyton, även om dessa böcker inte fanns på bibliotek eftersom de ansågs vara "dålig litteratur"... Otroligt fånigt och som tur är så har denna attityd ändrats idag och läskultursnobberiet är mindre utbrett. Huvudsaken är väl att ungar läser böcker, eller hur?!
Jag fullkomligt älskade Kulla-Gulla-serien (men filmatiseringen på TV var värdelös, oj vad besviken jag blev), läste med stor behållning böcker av Maria Gripe och Astrid Lindgren var ju en stor favorit (minus Karlsson på taket som jag bara tyckte var fjantig).

TV-program: Det fanns ju inte så många barnprogram när jag var liten, men jag var väldigt förtjust i Drutten & Jena när jag var riktigt liten. John Blund och Fablernas Värld kommer jag också ihåg. Vilse i pannkakan får ju inte glömmas bort.. Jag tyckte den var helt okej, men såhär i efterhand måste ju erkännas att konceptet var otroligt bisarrt. Det insåg man ju som lite äldre då samma skapare gav oss Lillstrumpa och Syster Yster som julkalender... Vilket bottennapp.. Till skillnad från Teskedsgumman som jag tyckte var en av de absolut bästa.. En annan bra tv-serie var Den Vita Stenen. Kommer ni ihåg när huvudpersonen fick stekt gröt till frukost? Blääää....
Andra klassiker var ju Kalles Äppelträd, Doktor Snuggles, Balthazaar och Linus på linjen. Sedan fanns det ett häftigt program där Martin Ljung hade ett skafferi med burkar i som innehöll tecknade filmer. Kommer någon ihåg vad det hette?

Alla filmatiseringarna av Astrid Lindgrens böcker har också varit otroligt lyckade och håller måttet även idag. Jag ser fram emot att titta på dem igen när barnen är lite större.

Glass: Mina favoritglassar har varit 88-an och Piggelin sedan jag var liten och som tur är jag inte ensam eftersom de fortfarande finns kvar i sortimentet. Vad gäller annan glass så älskar jag också GBs gammaldags vanilj som helst ska avnjutas genom att skära paketet mitt itu och sedan äta ena halvan med tesked. Hatobjektet nummer ett är lakritspuck.. Urk, jag älskar saltisar, men inte i glassform.

Godis: Självplock i all ära, men visst var det något speciellt att ta sin femma och gå till kiosken och välja godibitar en och en. Självklara favoriter är snusklubbor (kommer det att bli en fullträff med mycket pulver eller blir man snuvad på konfekten?) och plopp (fast jag gillar inte den nya förpackningen eller formatet). Tuggummi var ju också godis innan de sockerfria varianterna tog över marknaden. Min favorit var Hubbabubba. Riktigt läskigt godis är tictac och de där hemska godishalsbanden där man kunde äta pärlorna...

Myskvällsmat:När vi var barn hade vi alltid myskväll framför teven på fredagar och lördagar. Då fick vi också äta middag och titta på något barnvänligt program. Det klassiska för oss var hamburgare i bröd (100% nötkött, inga billighetsvarianter här inte) med ketchup och rostad lök. Till det fick vi pommes frites och fick dela en läsk. En annan variant var pommes med lövbiff och bearnaise. Efteråt vankades popcorn från vår egen popcornmaskin.

Mode: Här måste man ju börja med den tidiga barndomen. Utav alla de kort jag har på mig som liten har jag sett ett enda då jag har något rosa på mig (inte för att jag är speciellt förtjust i rosa).... Nej, på 70-talet var det bara brunt, mörkblått, orange och senapsgult som gällde.. Lite murrigt ibland, men det blev bättre när jag var lite äldre då modet blev lite mer upplyftande. Pappa brukade köpa jättefina klänningar till mig varje midsommar kommer jag ihåg..

Det värsta modet kom väl i slutet av 80-talet. Jag vet inte om jag tycker något var snyggt från den tidseran ärligt talat.. Här hade vi ju grälla neonfärger eller mesig pastell, värsta axelvaddarna, tajta skipants eller tre nummer för stora levisjeans, pudelpermanentat hår och illblå mascara (gärna i kombo med ljusrosa läppstift som gjorde att man såg sjuk ut). Ingen var snygg i det! Det enda jag gillar nu som då är converse. Då var de ljuslila, nu har jag ett par illröda..

3 kommentarer:

Jen sa...

Kul att ta del av dina favoriter!
En mig närstående har laddat ner filmer från hela barndomen, har alla dessa klassiker, även Kalles Klätterträd mfl mfl. Jättekul att ha nu.
PÅ våra myskvällar hade vi ofta pain riche och FLygande Jakob. Det lagade vi på en bjudning nu, maräng suisse eftert, stor hit. :)

Kattis sa...

Vilken lyx, jag hade gärna velat se om alla dessa barndomsfilmer och tv-program! Jag är inte så imponerad av barnprogramsutbudet på belgisk tv och tänkte istället försöka skaffa några bra svenska filmer till Oskar istället. Har du några tips? Än så länge har jag bara en film med Spöket Laban som Oskar är måttligt imponerad av...

a-lo sa...

Böcker små barn: Venne, men har fått berättat för mig att jag var helt tokig i Loket Laban som skulle läsas sjuttielva gånger.

Böcker stora barn: where to begin? jag läste allt jag bara kunde läsa. Alla Kullagulla-böckerna jag också förstås, KITTY!!, Fem-böckerna. Hade också en häst-fas. Den gick över...

TV-program. Skriver under på allt. Har dock fått se om Vita Stenen nu eftersom den repriseras och du anar inte vad seeeeg den är. Barnprogrammen nuförtiden är både bättre och sämre faktiskt.

Glass och godis. Åt allt jag överhuvudtaget kunde komma över..

Myskvällsmat: Hemmagjord pizza!

Mode: jag hajade aldrig det där med mode. Hade inga åsikter när jag var liten, hade ingen koll när jag blev stor. Helst vill man ju se så få kort som möjligt från den tiden dock.