torsdag 3 december 2009

Alltid glad

Jag vet inte om jag haft tur med mina barn, eller om alla bebisar är lika enkla att ha att göra med som mina har varit... Både Oskar och Nina har för det mesta både ätit och sovit bra och har sedan varit på soligt humör när de varit vakna. De måste brås på sin mor och hennes fantastiska positiva inställning till allt;).

Nina har nu blivit såpass stor (tre månader om en dryg vecka) att hon ler och skrattar så fort man ägnar henne uppmärksamhet. Det är roligt för man får en känsla av hennes personlighet mer nu och jag vet från Oskars bebistid att det bara kommer att bli roligare och roligare nu framöver. Därför hade det känts helt fel att gå tillbaka till jobbet 18 december som jag skulle ha gjort om jag inte tagit obetald föräldraledighet efter min mammaledighet. På Oskars dagis har flera barn börjat dagis just när de varit tre-fyra månader gamla, men det hade känts helt fel för oss. Så små barn har inget utbyte av dagis och jag är glad att vi har den ekonomiska möjligheten att pussla så att hon slipper dagis förrän efter sommaren nästa år.

Den svenska föräldraledigheten är verkligen fantastiskt bra. Samma sak med barnomsorgen. Så skönt det måsta vara att ha alla dessa rättigheter som föräldrar istället för att vara utlämnad till arbetsgivares godtycke och medelmåttiga och måttligt pedagogiska dagis.. Belgien har mycket att lära där minsann!

Såhär kan det se ut när man pratar med Nina. Man kan inte bli annat än glad själv när man får detta bemötandet:).

4 kommentarer:

Jennifer sa...

Jättego! Har också haft tur med glada barn, man får väl de barn man förtjänar. ;)

a-lo sa...

Det kan väl aldrig ha varit idag vi pratade om utbrott, "non, non non" och våga vägra vantar...? Näää, det måste jag ha drömt ;-)

Kattis sa...

Ja, jo, just det ja;)..... Fast jag tänkte mest på bebistiden då Oskar var glad nästan jämt. Han är glad ofta nu också iochförsig även om tvåårstrotset dyker upp titt som tätt mellan varven numera....

Anonym sa...

Avundas er verkligen! Önskar att vi också haft den möjligheten. Vi pusslade också, men jag/vi var ändå tvungna att börja jobba när dottern var 6,5 månader. Jag tar ut föräldraledigheten 1 dag/vecka i 15 månader och vi har hittat en riktigt bra dagmamma och slipper det kommunala dagiset, men ändå! Det hade varit nice att kunna ta med sig den svenska föräldraledigheten hit! Väldigt fina bilder på min namne!