tisdag 8 december 2009

Goddag Yxskaft, eller hur man inte får hjälp med sina IT-problem...

De senaste tre månaderna har jag haft en del problem med min laptop. På vissa internetsidor får jag en massa "runtime error" meddelanden och oavsett hur mycket jag försöker att debugga så funkar det inte.. Nåja, det verkade inte vara mer problem än det och allt annat funkade bra så jag ignorerade det, men nu så händer det titt som tätt att text och bilder liksom bara "smälter" bort från skärmen och det fattar till och med jag inte är ett vidare bra tecken.... Så jag uppdaterar mitt Symantec Antivirus, gör en full scan av hela datorn, men nada, inget dyker upp trots att det uppenbarligen är något som inte är som det ska..

Jag får alltså ta och kontakta företagets IT-support som består i att chatta med någon i Bangalore, alternativt Costa Rica.. Såhär går detta samtal ordagrant:

Kumar (B-APS) A says:did you scan your PC?
Katarina Molin says:Yes, but nothing came up.
Katarina Molin says: Could you take control over my laptop and run a virus and debugging check that way? (Since I know this is done pretty easily via the intranet).
Kumar (B-APS) A says:please go through this link and scan your PC
http://itsupport.xxxxxxxxxblablabla
Katarina Molin says: I HAVE scanned my PC....

Kumar (B-APS) A says:if the issue persists after this you need to reimage your PC.
Katarina Molin says:what does that mean?
Kumar (B-APS) A says:are you asking about "reimage"?
Katarina Molin says:Yes!
Kumar (B-APS) A says:it means you need to format your system
Katarina Molin says:Ok, but since I am NOT an IT expert, how do I get that done??
Kumar (B-APS) A says:You need to install OS again.
Katarina Molin says:what is OS?
Kumar (B-APS) A says:you need to do by yourself.you can get CD or DVD for this on the intranet.
Katarina Molin says:this is extremely unhelpful!!!
Kumar (B-APS) A says:Is there anything else that I can help you with?
Katarina Molin says:I cannot believe that the company that prides itself for having such excellent customer support has this awful service for its own employees....
Kumar (B-APS) says: thank you for your enquiry, have a nice day!


Grrrrrrr, hur irriterad på en skala mellan ett och tio blev jag efter den diskussionen? Jag har gjort det jag kan och det räcker inte. Jag tycker faktiskt inte att jag ska behöva vara en IT-expert utöver det jobbet jag gör för företaget utan förväntar mig bättre hjälp än såhär... Jag vet fortfarande inte vad han menade med OS.... Suck. Nu får jag hoppas att inte laptopen kraschar innan jullovet då jag väl får hoppas att lillebror eller herr Grahm förbarmar sig över mig och min sjuka laptop...

4 kommentarer:

a-lo sa...

OS = Operativsystem, dvs Windows.

Håller för övrigt med om att er IT-support verkar suga fett.

Kattis sa...

Ja, det är helt värdelöst!!!

Unknown sa...

Nej nej!

OS betyder Olympiska Spelen.
Nästa kommer att äga rum 2010 i Vancouver, Kanada (vinter OS).

I väntan på nästa OS alltså.
Startar i februari, så håll ut.

Kramar
//Broder

Anna sa...

:( Förstår din ilska! Vad är det för hjälp. Om de tror att alla kan allt om datorer, varför då ha en support alls...