torsdag 17 december 2009

Hej mitt vinterland....

Snö! Äntligen känns det juligt och mysigt härnere och som jag har väntat!! Alla som känner mig väl vet att jag ÄLSKAR snö på vintern. Visst gillar jag härligt och varmt sommarväder och svalkande bad i sjöar och hav, men ge mig en riktig hederlig svensk vinter där snön ligger kvar ett par månader och lyser upp årstiden och jag blir som barn på nytt. Det är som den stora vintertröttheten lyfts från mina skuldror och jag får massor av sprudlande energi och vill inget hellre än att ge mig ut i vinterprakten så snabbt jag kan. Snölyktor måste byggas, snögubbar rullas, pulkan och sparken dammas av och den varma chokladen hällas på termos. Härligt!!!!

Och nu har vi alltså helt oväntat fått vinter här i Bryssel. Såhär såg det ut på vår terass i eftermiddag.
Givetvis slösade jag inte ett ögonblick på att fundera på om det var smart att ge sig ut i snöstormen med vår Maclarenvagn som visserligen är deluxeversionen av paraplyvagnar, men som inte direkt är gjord för snömodd på Bryssels osopade trottoare utan jag drog på Nina overallen och tog fram dunjackan, tumvantarna, mössan och gympadojjorna (jag har bott för länge utomlands och har inte längre ordentliga vinterstövlar tyvärr) och tog mig ut. Det var precis lika mysigt som jag hade hoppats även om 98% av (de vuxna) belgarna endast såg ut att lida av väderlaget. Det blir ju totalstopp i trafiken så fort det faller en centimeter snö och idag har vi fått 10 centimeter och det finns det inga resurser för alls. Det är dock ganska roande att se hur folk beter sig även om det är ganska trafikfarligt med förare som kör omkring med en 30x30 cm skrapad vindruta medans resten av bilen är översnöad......

Vi blev insnöade på ett fik en timme, men det finns ju värre ställen att vara strandsatt på så jag löste det med ytterligare en latte och kaka;).

Jag vet inte hur länge snön får ligga kvar för det är precis nollgradigt, men jag hoppas kunna ta med Oskar ut i parken imorrn så att han får leka lite i snön. Han vet ju knappt vad snö är som den stackars utlandssvensk han är!

Jag kunde dock inte hålla mig tills dess så jag har redan fixat en snölykta och en snögubbe på terassen. Och det var precis lika roligt att bygga nu som när jag var liten!!
All denna snö har fått min julkänsla att gå i taket och det har osökt fått mig att vilja lyssna på mysiga julsånger. Nu har jag ju fördelen av att bo utomlands så jag får ju inte mina favoriter söndertuggade på radion eller i julhandeln. Här är mina topp tre som jag inte tröttnar på:
  1. Adophsson och Falk: Jag vill ha mer jul.
  2. Ulf Lundell: Vinterland.

  3. Busungarna: Tomten jag vill ha en riktig jul

Jag vill ha mer jul sätter tummen mitt i prick på vad det jag älskar med en riktigt bra jul. Mer, mer av allting.. Speciellt snö då;). Vinterland är en fantastiskt härlig låt som bara Uffe kan göra. Säga vad man vill om hans släpiga röst som inte alla gillar, men han kan skriva otroligt vackra och stämningsfulla låtar! Tomten jag vill ha en riktig jul är så gullig att jag inte kan motstå den. Den något läspande unga kille som sjunger är ju bara så skön och så ger låten mig nostalgiska vibbar till tidigt 80-tal. Det är bara vi 70-talister som vet vad Donkey Kong är för något...

4 kommentarer:

a-lo sa...

Snygg snölykta! Kul att se ungarna i snön också förstår jag. Vi har talat om för Sophie att hon ska titta noga nu, för det här lär inte inträffa i Malmö på de närmsta fem åren igen...

Kattis sa...

Javisst blev den cool. Den står fortfarande och ser fin ut på terassen. Idag är det minus sju grader här...

Oskar är helt fascinerad av snön och jag håller tummarna för att det blir läge för lite pulka-race i Borås och Eggvena!

Anna sa...

Än så länge håller det i sig. Vi hade -13 i morse. Kallt!!

Jenna sa...

Vad pysslig du är, lite snyggare snögubbe än mina, haha.