onsdag 25 augusti 2010

Semesterslutet nära

Nu är det inte många dagar kvar innan det är dags att återvända till Bryssel igen. Trots att vi varit här i nästan två månader har tiden gått fort och det känns lite vemodigt att lämna Sverige. Hemma i Bryssel väntar Oskars skolstart och Ninas inskolning på dagis och det känns både nervöst och spännande och jag hoppas verkligen allt kommer att gå bra.

Jag kommer sakna att kunna vara ute mest hela dagarna, att träffa vänner och familj regelbundet och den stillhet och friska luft vi har här på landet. Vi har verkligen varvat ner rejält och det har varit en härlig familjesemester på det sättet vi hade hoppats på. Däremot finns det en del saker jag kommer att se fram emot i Bryssel. Att ha diskmaskin igen, att kunna koppla av i ett härlig bad efter en sommar med endast dusch och att ha affärer och annat på femminutersavstånd igen. Dessutom så kommer jag ju om allt går bra med barnens inskolningar ha några halvdagar på helt egen hand varje vecka och det känns lyxigt:).

Denna sista vecka har vi hunnit med både besök hos vänner i Borås hela familjen och en efterlängtad vistelse på slott för mig och Lars.

Trots uselt väder hade vi jättemysigt hos familjen Grahm i helgen. Alla barn var på gott humör och jag och Lars njöt av trevligt sällskap och läcker mat.
Erik har redan blivit stora killen och är redan ett stort charmtroll.
Zora fick också sin beskärda del av uppmärksamhet trots närvaron av tre vilda barn;).
Nina möblerar om....
...medans Oskar och Erik tittar på film tillsammans.
Såhär kan det se ut när man spelar Wii mitt i natten. Just denna fäktningsvariant var Anna proffs på, men jag kan stolt meddela att jag var en riktig hejare på bowling och vann stort där!

I måndags var det sedan dags för mig och Lars att åka iväg på en efterlängtad och barnfri övernattning på Bjertorps slott. Afternoon tea, fem-rätters middag, champagne och ett fantastiskt vackert jugendstilslott (otroligt intressant för oss som de Art Nouveau-fantaster vi är i Belgien) gjorde vistelsen väldigt lyckad. Det är så otroligt skönt att komma iväg på egen hand utan hund och barn ibland. Det behöver inte vara ofta (sist var på bröllop i juni), men det är ovärderligt och något vi ska försöka göra så ofta vi har tillgång till barnvakt. Härnäst väntar en helg i London i oktober:).
Te, scones och ett hav av annat nybakat på slottsterassen i solen (som efter en veckas regn faktiskt lyste hela den dagen).
Promenad i slottsparken.
Alla möbler i slottet är original även om de har flyttats runt för att passa in bättre i hotellmiljön. För oss känns det fantastiskt att man faktiskt får använda dem och sitta i vilken salong man vill när man tar en drink eller äter middag. Här dricker vi champagne i Rökrummet.
Den vackra hallen med intilliggande bibliotek. Hit återvänder vi gärna!

2 kommentarer:

Anna sa...

Ja, visst hade vi det trevligt! Och det var extra roligt att få ha er som nattgäster också. Det gör vi gärna om. :)

Så härligt det såg ut med er slottsvistelse! Vi har börjat reka inför januari. Lika bra att börja i tid...

Kramar från oss!

Kattis sa...

Jättekul att få checka in på ert B&B;). Det håller ju hög standard så vi återvänder gärna!

Ja, Bjertorp var kanon. Blir spännande att se vad ni kan hitta för kul till i januari. Kram!!